مکمل داروییمکمل ها

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

بهترین راهکار مقابله با این ویروس و بیماری بهره گیری از تمامی روش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. بسیاری از روش های ذکر شده در زیر به دفعات، مورد مطالعه ی علمی قرار گرفته است و تاثیر گذاری آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای متخصصان به اثبات رسیده است.

 

اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

شیوع و گسترش بیماری کرونا، سبب شده است تا بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشند. این راهکارها، روش های مختلفی را شامل می شود. در این نوشتار قصد داریم به بررسی اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا پرداخته و موثر ترین روش های تقویت سیستم ایمنی بدن را بیان نماییم. البته باید بیان نمود که هیچ گونه داروی مخصوصی برای مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد. گاهی ممکن است در فضای مجازی با تبلیغ هایی روبرو شوید مبنی بر اینکه مصرف یک مکمل گیاهی  و یا شیمیایی مخصوص می تواند از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند. این تبلیغ ها جنبه ی درآمدزایی دارد و در حقیقت راهکاری موثر و قطعی محسوب نمی شود. ویروس کرونا ویروسی ناشناخته و جدید است و بعد از گذشت یک دوره ی زمانی با جهش هایی همراه می شود که روند درمان آن را سخت تر می کند. بهترین راهکار مقابله با این ویروس و بیماری بهره گیری از تمامی روش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. بسیاری از روش های ذکر شده در زیر بارها مورد مطالعه ی علمی قرار گرفته و تاثیر گذاری آن در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده است.

یکی از مواردی که می تواند میزان ابتلا به کرونا را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و در صورت ابتلا، روند درمان این بیماری را تسریع نماید، به کارگیری شیوه هایی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ادامه به ارائه ی راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم:

 

داشتن خواب کافی

در بالا بیان نمودیم که باید ساعت بیولوژیک بدن به خوبی کنترل شود. اما آنچه در ادامه اهمیت دارد، داشتن خواب کافی و تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است. البته خواب خوب و کافی در موارد دیگری همچون جوانسازی پوست نیز می تواند تاثیر گذار باشد. خواب شبانگاهی اگر به میزان کافی و به درستی انجام گیرد، امکان تجدید انرژی و تغذیه ی مجدد را برای بدن فراهم نموده و باعث تقویت مجدد سیستم دفاعی بدن می شود. اگر میزان خواب فرد به اندازه ی کافی نباشد، می تواند تاثیر زیادی در کاهش گلبول های سفید بدن داشته و در این صورت ضعف بدن برای مقابله با بیماری های ویروسی، عفونت ها و انواع مختلف بیماری ها را به همراه خواهد داشت. اگر خواب انسان در یک شبانه روز کمتر از ۷ ساعت باشد، می تواند احتمال ابتلا فرد به بیماری های ویروسی را افزایش داده و علاوه بر این ها موجب تاثیر سوء بر ذهن و جسم شود. بنابراین توجه به خواب شبانگاهی، زود خوابیدن و به موقع خوابیدن را همیشه مورد توجه قرار دهید تا بدنی مقاوم تر در برابر انواع ویروس ها و عفونت ها داشته باشید.

پیشنهادی:  باید تا چه سالی از شیشه شیر استفاده کنیم؟

 

رعایت پروتکل های بهداشتی

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که مانع از ابتلا فرد به بیماری های ویروسی می شود، شستن مرتب دست هاست. البته  باید دست ها با آب و صابون و یا سایر شوینده ها و به مدت ۲۰ ثانیه مورد شست و شو قرار گیرند. در مواقعی که آب و صابون در دسترس نیست می توان از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده نمود. کافی است مقداری الکل بر روی دست اسپری نماید و بدین ترتیب می توانید ویروس ها را از بین ببرید. ضدعفونی نمودن سطوح و لباس ها نیز با استفاده از الکل به راحتی انجام می شود. استفاده از ماسک نیز می تواند مانعی موثر در جهت جلوگیری از ورود ویروس ها به بدن باشد. ویروس ها ممکن است در هوا پخش شوند و با استفاده از ماسک راه ورود آن ها به بدن از طریق بینی و دهان بسته خواهد شد.

 

رژیم غذایی سالم؛ راهکاری مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تامین مواد مغذی بدن می توان از میوه ها و سبزیجات استفاده نمود. استفاده از گروه میوه ها باعث افزایش ویتامین های گروه C و D  و روی در بدن شده و علاوه بر موارد ذکر شده در بالا می تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد. در ادامه به اهمیت هر یک از ویتامین ها، منبع آن ها و تاثیرشان در تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازیم:

ویتامین C  : موجب افزایش تولید گلبول های سفید خون شده و تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه خواهد داشت. این ویتامین در مواد غذایی همچون پرتقال، لیمو، بروکلی و انواع توت ها به فراوانی یافت می شود.

پیشنهادی:  معرفی مکمل های بدنسازی و کاربرد انها

ویتامین D: موجب تقویت و محافظت از سیستم ایمنی بدن شده و عاملی موثر برای مقابله با بیماری های عفونی است. منبع اصلی برای کسب این ویتامین ضروری بدن نور خورشید است؛ البته بعضی از غذا ها و مکمل های غذایی نیز این ویتامین را دارند. ویتامین D در غذاهایی همچون آب پرتقال، زرده ی تخم مرغ و ماهی های چرب وجود دارد.

روی:  روی یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها در تقویت سیستم ایمنی بدن است. روی در مواد غذایی مختلفی مانند لبنیات، مرغ، آجیل و گوشت قرمز وجود دارد.

مصرف روزانه و مرتب تمامی ویتامین های ذکر شده در بالا، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به بهبود باروری  و حفظ سلامت مغز را به همراه خواهد داشت.

 

نوشیدن آب

هر روز ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشید. مصرف به اندازه ی آب باعث تسهیل عملیات آب رسانی به مغز می شود. البته مصرف آب می تواند شامل نوشیدن قهوه، چای، آبمیوه و … نیز باشد. آب عاملی موثر در حفظ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی است و می تواند سموم بدن را از طریق کلیه ها، سیستم گوارش و لنفاوی دفع نماید.

 

کاهش استرس

استرس بیش از حد معمول می تواند زمینه ساز بیماری باشد. اگر میزان استرس بیش از حد معمول باشد، تولید هورمونی به نام کورتیزول افزایش یافته و این هورمون بر سیستم ایمنی بدن غلبه خواهد نمود. در ادامه به بیان راهکارهایی برای کاهش استرس می پردازیم:

  1.   ورزش کردن
  2.   مراقبه، ماساژ و نفس عمیق
  3.   صحبت و معاشرت با دوستان و خانواده
  4.   و …

تمامی راهکار های بالا اگر به درستی به کار بسته شوند، می تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد و در نتیجه عاملی موثر در پیشگیری و درمان بیماری ها محسوب خواهد شد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا