بیماری ها

نکات مهم در مبارزه با ویروس کرونا

پاندمی کرونا همه جهان را به یکباره نحت تاثیر قرار داد. شاید هیچ کس فکر نمیکرد صحنه هایی را که در فیلمهای ترسناک دیده ایم امروزه به واقعیت تبدیل شود. ولی در مقابل این ویروس چه باید کرد؟ تفاوت این ویروس با سایر ویروس ها در چه می باشد؟ و اینکه جهش های این ویروس چه تغییراتی در ان بوجود آورده اند؟

 

مقدمه:

نسل بشر پاندمی های فراوانی را تجربه کرده است که این پاندمی ها تقریبا هر ۱۵۰ سال اتفاق افتاده است. پاندمی کرونا با آنچه که انسان تا به امروز تجربه کرده بسیا متفاوت است. زیرا تمام زوایای زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد. و باعث شد تا سبک زندگی انسان به کل تغییر کرده و قوانین جدید زندگی برای انسان ها تعریف شود. این ویروس با سایر ویروس ها متفاوت بوده و نه با امنیت دسته جمعی از قدرت آن کاسته شد و نه جهش های آن باعث ضعیف شدن آن شد. به همین دلیل راه های مقابله با آن هم با دیگر ویروس ها متفاوت است. فارغ از اینکه اینکه ویروس کرونا طبیعی است یا آزمایشگاهی بشر باید راه مقابله با آن را یاد گرفته و به مرور زمان آن را از بین ببرد.

 

ماسک زدن تا چه حد می تواند فرد را از ابتلا به  کرونا مصون نگه دارد؟

یکی از مهمترین مسائلی که از روز اول شیوع این ویروس منحوس سازمان بهداشت جهانی بر روی آن همواره تاکید داشت و امروزه هم تاکید دارد ماسک زدن است. در روز های اول پاندمی که واکسنی وجود نداشت و ساختار و ویژگی های کرونا  تا این حد شناخته شده نبود یکی از مواردی که توانست تا حدودی جلوی شیوع این ویروس را بگیرد همین مورد بود.

امروزه هم بعد از ایجاد جهش های خطرناکی که در خصوص این ویروس رخ داده حتی توصیه به زدن ۲ ماسک می شوند. بر اساس سازمان بهداشت جهانی اگر در جامعه ای ۷۰ درصد افراد ماسک بزنند زنجیره انتقال این ویروس قطع شده و ابتلا و سرایت آن به شدت پایین خواهد آمد. به همین دلیل باید به اهمیت ماسک زدن به ویژه در محل های عمومی پی ببریم رعایت کنیم.

 

آیا واکسن کرونا خواهد توانست به این پاندمی پایان دهد؟

در این خصوص نظر  سازمان بهداشت جهانی این می باشد که اگر ۷۰ درصد افراد یک جامعه واکسن دریافت کنند این اتفاق خواهد افتاد. و موثرترین زمان تاثیر واکسن تا ۳ ماه عنوان شده است. یعنی دریافت کنندگان واکسن تا ۳ ماه  از زنجیره خارج می شوند و هرچه تعداد افرادی که از زنجیره خارج می شوند بیشتر باشد به تبع درگیری و ابتلا کمتر و چرخش ویروس هم در جامعه انسانی کمتر اتفاق خواهد افتاد.

همانطور که کشورهایی مانند: چین، آمریکا و تا حدودی کشور های اروپایی به این موفقیت نائل آمده اند. ولی جهش های جدید این ویروس که بر عکس سایر ویروس ها کرونا  را قویتر کرده کمی این موضوع را تحت تاثیر قرار داده است. توجه به این نکته ضروری است که تا ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشده باشند رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برای تمام افراد چه افرادی واکسن دریافت کرده اند و چه افرادی که در صف واکسن زدن هستند ضروری می باشد و گزارشات جدید مبنی بر این است که از زمان شروع واکسیناسیون در جهان میزان شیوع و ابتلا به این ویروس ۱۴ درصد کندتر شده است که بسیار جای امیدواری برای جامعه جهانی پزشکی ایجاد کرده است.

پیشنهادی:  بهترین قرص برای زانو درد

 

جهش ویروس کرونا و ایجاد کرونا هندی چه تفاوت هایی در ماهیت این ویروس به وجود آورد؟

این جهش که اولین بار در کشور پرجمعیت هند اتفاق افتاد باعث ایجاد مرگ و میر فراوان و افسار گسیخته و افزایش به یکباره مبتلایان بدحال در این کشور شد. این سویه از کرونا طبق تحقیقات به عمل آمده دارای سرعت سرایت بسیار بالا بوده و علائم حاد این بیماری را در زمان کمتری در فرد مبتلا نمایان می سازد.

به همین دلیل تعداد بستری، بیماران بدحال و به تبع مرگ و میر در این نوع از ویروس کرونا  بیشتر خواهد بود. تا آنجا که در کشور هند بیمارستان ها مملو از مریض شده بود و جایی برای بیماران جدید نبود. اما موردی که جهان را در خصوص این واریته نگران می کند واکشی گریز بودن این نوع می باشد. که ممکن است به واکسن های تولید شده و حال حاضر موجود در جهان پاسخ ندهد.

این نوع از ویروس سریعا به سمت اندام های تنفسی فرد مبتلا حرکت کرده و همین مورد باعث شده است که آمار مرگ و میر تا ۶۰ درصد بیشتر نسبت به موارد دیگر باشد. البته تحقیقات جدید بر تاثیر واکسن ها بر روی این نوع از ویروس هم تاکید دارند.

 

کرونا انگلیسی و تفاوت آن با نوع معمولی آن:

اولین جهشی که باعث ایجاد ترس در جهان بعد از موفقیت تولید واکسن در جهان شد از شهر لندن و کشور انگلیس متولد شد. این نوع از کرونا به یکباره سرعت شیوع این ویروس را ۳ برابر کرد. این ویروس علائم عمومی کرونا مانند: تب، سرفه خشک و در عضلانی را داراست ولی با شدت و حدت بیشتر و علائمی مانند: از دست دادن حس چشایی و بویایی را کمتر ایجاد می کند.

در ابتدای بروز این نوع از کرونا کشور انگلیس بسیار دچار مشکل شد وبا حجم بالای ابتلا و بیماران بدحال مواجه شد. ولی خوشبختانه این سویه از ویروس هم به واکین های تولدی پاسخ داده و امروزه کشور انگلیسی با افزایش حجم واکسیناسیون توانسته گامی بلند در کنترل ابتلا و مرگ و میر بردارد. به طوری که دیگر خبر از مشکلات و ترس های ایجاد شده در روز های اول ایجاد این نوع از ویروس کرونا نمی باشد.

 

چرا با تمام این پیشرفت ها سازمان بهداشت جهانی باز هم بر در خانه ماندن تاکید دارد؟

یکی از مهمترین ویژگی های این ویروس سرعت شیوع بالای آن است. و تنها راه کند کردن این مورد عدم مواجهه با این ویروس است. همانطور که همگان می دانند ویروس کرونا هم از سطوح و هم از هوا قابلیت انتقال دارد به ویژه در مناطق شلوغ و بدون تهویه درست هوا. به همین دلیل افراد باید کمتر به مراکز عمومی بروند تا با این ویروس کمتر برخورد داشته باشند.

یکی دیگر از مواردی که باعث شده این مورد بیشتر بولد شود وجود افراد مثبت بدون علائم می باشد یعنی ممکن است افرادی باشند که هیچ علائمی نداشته باشند ولی ناقل بوده و بتوانند تعداد زیادی را آلوده کنند. مورد بعدی وجود افرادی که همواره وجود دارند و ماسک نمی زنند این افراد باعث می شوند حتی افرادی که رعایت می کنند و از ماسک استفاده می کنند نیز بیمار شوند. و مورد آخر رفتار نامتعارف این ویروس است که تا به امروز بیشتر پیش بینی های محققان در خصوص رفتار این ویروس اشتباه از آب در آمده است.

پیشنهادی:  چگونه می توانیم بر خود ادراری دوران سالمندی غلبه کنیم ؟

به همین دلیل در خانه ماند یکی از راه های مطمئن برای مصون ماندن از این بیماری می باشد. یکی دیگر از دلایل اهمیت رعایت این موضوع کودکان هستند که می توانند به عنوان ناقلین خاموش این بیماری به افراد مسن و دیگران مطرح باشند. چرا که اگر کودکان در معرض ویروس کرونا قرار نگیرند مبتلا نشده و ناقل نخواهند بود.

 

آیا واکسن زدن برای افراد میتواند ایجاد خطر کند؟

تنها راه مبارزه با بیماری های ویروسی به ویژه بیماری های با سرایت بالا پیشگیری یا همان استفاده از واکسن است. در طول تاریخ تمام واکسن ها در تعداد معدودی از  جمعیت انسانی   عوارضی ایجاد کرده است. این واکسن هم از این موضوع مستثنی نمی باشد. و این هم به دلیل تفاوت ژنتیکی و ویژگی های فردی افراد و حتی نژاد های مختلف می باشد. ولی این تعداد عوارض در مقابل جمعیتی که واکسینه می شوند و ایمن می شوند همواره عدد بسیار کم و ناچیزی بوده است.

بایستی این مورد را در نظر گرفت که واکسن همان ویروس زنده و ضعیف شده همان بیماری می باشد پس در مواقعی می تواند در بدن های خاصی عوارض نشان دهد و این مورد تنها مربوط به واکسن کرونا نبوده و در تمام واکسن ها این موضوع وجود دارد. پس ایجاد واکسن هراسی یا ترس از واکسیناسیون اشتباه بوده و یکی از تنهاترین راههای خلاصی جهان از دست این بیماری واکسیناسیون می باشد. واکسیناسیون افراد مسن و گروه اول بسیار مهم است زیرا ۷۰ الی ۸۰ درصد تلفات ویروس کرونا از این افراد می باشند که این افراد شامل افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای می باشد.

 

نتیجه گیری

بیماری کرونا بسیار بیماری مرموزی بوده و است و تا به امروز هم به اذعان بهداشت جهانی کسی نتوانسته تمام زوایای  رفتاری این ویروس را شناسایی کند. زیرا  در جهش های اخیری که در جهان مشاهده شد این موضوع کاملا تایید شد  و به اثبات رسید. در جدیدترین گزارشی که از جهش این ویروس انتشار یافته گونه ی بسیار متفاوت و به نظر خطرناکی از این ویروس در ویتنام   می باشد.

پس تا اجماع جهانی در مورد کرونا باید حتما رعایت بهداشت فردی اعم از شستن دست ها و ماسک زدن و حفظ فاصله اجتماعی و عدم حضور در مناطق شلوغ و پر خطر بایستی انجام شود. در کشور هایی مانند کشور ما که واکسیناسیون به هر دلیلی به کندی صورت می پذیرد رعایت این موارد بسیار ضروری می باشد زیرا که در صورت عدم رعایت ممکن است یک جهش لوکال رخ داده و موجب افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر شود. مانند آنچه که در موج چهارم رخ داد. به ویژه با گرم شدن هوا و افزایش اقبال مردم به مسافرت ضرورت رعایت موارد ذکر شده بیش از پیش   خود را نشان می دهد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا