بیماری ها

دلیل تزریق واکسن کرونا در دو دوز چیست؟

این روزها داغ ترین اخباری که در خصوص ویروس کرونا وجود دارد، تزریق واکسن است. همانطور که می دانید تزریق واکسن کرونا در دو دوز انجام می شود. اما آیا علتش را می دانید؟ در این بخش قصد داریم  به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا باید دو دوز واکسن بزنیم و ایمنی این واکسن ها در چه حد است؟ با ما همراه باشید.

 

پیشگفتار

همانطور که میدانید این روزها تزریق واکسن کرونا سر و صدای زیادی به پا کرده است. بسیاری از افراد مخالف واکسن زدن و بسیاری دیگر موافق آن هستند. سینوفارم، آسترازنکا، فایزر و… همگی جزو واکسن هایی هستند که برای مقابله با ویروس کرونا تولید شدند. اما آیا می دانید چرا باید این واکسن ها را در دو دوز مختلف و با فاصله زمانی از یکدیگر تزریق کرد؟ ما در این بخش تصمیم داریم به طور کامل در خصوص تزریق واکسن کرونا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

علت تزریق واکسن کرونا در دو دوز چیست؟ – چرا باید دو دوز واکسن بزنیم؟

به طور کلی واکسن نوع خفیف و ضعیف شده ویروس است که وارد بدن می شود تا بدن بتواند آنتی بادی آن را تولید کند و سیستم ایمنی بدن بتواند با تهاجم ویروس در بدن مقابله کند. با تزریق واکسن کرونا، سیستم ایمنی بدن این ویروس را شناسایی می کند و با استفاده از راه های مختلف، با ویروس مقابله می کند. همانطور که می دانید این روزها تزریق واکسن سینوفارم و آسترازنکا در کشور ما بسیار زیاد است. اما چرا این واکسن باید طی دو مرحله به بدن تزریق شود؟

به گفته محققان و کارشناسان تزریق دوز دوم واکسن، کیفیت و کارایی آن را طولانی تر می کند و ایمنی بیشتری را برای بدن به وجود می آورد. در هر صورت می دانید که طی دو سال اخیر، کل دنیا با جهش های مختلف ویروس کرونا روبرو شده اند. بنابراین باید در هر مرحله بدن را نسبت به سویه جدید ویروس ایمن کرد. البته ناگفته نماند که با تزریق دوز اول نیز، ایمنی لازم در بدن ایجاد می شود. اما با تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی بیشتری در بدن ایجاد می شود. به طور کلی طبق آمارهایی که در دسترس است، افرادی که یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده اند، ۸۰ درصد و کسانی که دو دوز را تزریق کرده اند تا ۹۵ درصد ایمنی را تجربه کرده اند.


چالش های تزریق دوز دوم واکسن کرونا

حتما شما هم شنیده اید که می گویند تنها یک دوز برای ایمنی زایی در بدن کافی است و نیازی به تزریق دو دوز نیست. اما این در حالیست که در هر کجای دنیا چالش های زیادی برای تزریق واکسن وجود دارد. خوب است بدانید در بسیاری از کشورها هنوز تزریق دوز اول واکسن صورت نگرفته است. در این خصوص باید بگوییم بسیاری از کشورهای دنیا، هنوز دوز دوم واکسن کرونا را در دسترس ندارند. همین موضوع باعث شده تا تزریق واکسن کرونا در دو دوز با مشکلاتی روبرو شود.

پیشنهادی:  چگونه می توانیم بر خود ادراری دوران سالمندی غلبه کنیم ؟

دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی زایی بیشتر و بالاتری برای بدن به وجود می آورد. از آنجایی که این ویروس همه گیر دائما در حال تغییر و تحول است، بهتر است تا ایمنی بدن در برابر ابتلا به این ویروس بالاتر برود. به همین علت تزریق یک دوز واکسن برای ایمنی بدن کافی نیست.

یکی از چالش هایی که در خصوص تزریق واکسن کرونا وجود دارد این است که آیا ایمنی دوز اول واکسن پس از چند هفته از بین می رود؟ در واقع برای این ادعا، نظریه های مختلفی وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی هنوز در حال انجام تحقیقات در این خصوص است. اما به طور کلی تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی زایی بدن را در برابر ابتلا به ویروس کرونا افزایش می دهد.

 

آیا تزریق واکسن کرونا در دو دوز، برای ایمن شدن بدن کافی است؟

همانطور که می دانید، هنوز تحقیقات در مورد تزریق واکسن کرونا تکمیل نشده است. بنابراین به طور قطعی نمی توان گفت که تزریق این واکسن در دو دوز برای ایمن شدن بدن کافی است یا خیر؟ اما طبق تحقیقات و شواهدی که تا کنون به دست آمده است، تزریق واکسن کرونا در دوز دوز ایمنی بالایی را در بدن به وجود می آورد.

خوب است تا بدانید طبق تحقیقات و مطالعاتی که بر روی افراد واکسینه شده انجام شده است، پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، ایمنی بدن افراد همچنان بالای ۹۰ درصد بوده است. بنابراین می توان گفت، تا به اینجا و طبق شواهد موجود، ایمنی بدن افراد با مرور زمان کاهش نیافته است.

همچنین ریسک ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که واکسن تزریق کرده اند، بسیار پایین است. همچنین افرادی که پس از تزریق واکسن کرونا، به این ویروس مبتلا شده اند، دوره بیماری بسیار کوتاهی داشته اند و بیماری آنها بسیار خفیف بوده است. بنابراین طبق شواهد موجود، تزریق واکسن کرونا در دو دوز، ایمنی بدن را افزایش می دهد.

 

رابطه تزریق واکسن کرونا و کاهش آمار مبتلایان به کرونا

آیا می دانید تزریق واکسن کرونا چه تاثیری در کاهش آمار مبتلایان به کرونا داشته است؟ به طور کلی زمانی که شیوع ویروس کرونا بالا باشد، احتمال جهش آن نیز بیشتر می شود. با افزایش جهش ویروس کرونا سرایت پذیری نیز بیشتر می شود.

اگر حتی یک نگاه مختصر و کوتاه به این آمار داشته باشید متوجه می شوید که تزریق واکسن کرونا، چه تاثیری بر کاهش آمار مبتلایان دارد. بنابراین بهتر است تمام افراد واکسینه شوند تا سرایت پذیری این ویروس کاهش بیابد. واکسن هایی مانند سینوفارم تا ۷۵ درصد ایمنی زایی برای بدن به وجود می آورند. البته این در صورتی است که هر دو دور واکسن تزریق شود. از زمانی که واکسیناسیون گسترده در کشور پیاده سازی شده است، شاهد کاهش چشمگیر آمار مبتلایان به ویروس کرونا هستیم. به همین علت باید گفت هر چقدر آمار افرادی که واکسینه می شوند، بالاتر برود، آمار مبتلایان کاهش می یابد. این موضوع باعث کاهش جهش ویروس کرونا نیز می شود.

پیشنهادی:  ماسک های مرغوب چه ویژگی هایی دارند؟

 

 

فاصله بین تزریق دو دوز واکسن کرونا چقدر است؟

همانطور که می دانید برای تزریق واکسن کرونا در دو دوز باید یک فاصله زمانی وجود داشته باشد.  در خصوص واکسن سینوفارم، فاصله تزریق دوز اول و دوز دوم تقریبا بین ۲۱ تا ۲۸ روز است. یعنی کمتر از یک ماه باید هر دو دوز واکسن تزریق شود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر این فاصله به یک یا دو هفته بیشتر هم کشیده شود، مشکلی به وجود نمی آید.

فاصله زمانی تزریق واکسن آسترازنکا هم بین ۴ الی ۱۲ هفته اعلام شده است. بهتر است تزریق واکسن آسترازنکا بین ۸ الی ۱۲ هفته انجام شود. اما شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که اگر بین فاصله زمانی تزریق دو دوز واکسن علائم کرونا داشتیم، چه کنیم؟ در این خصوص باید بگوییم بهتر است تزریق دوز دوم واکسن کرونا را به چهار هفته پس از شروع علائم کرونا موکول کنید.

 

اقدامات مهم قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

حال که تا اینجا با اهمیت تزریق واکسن کرونا در دو دوز آشنا شدید، بهتر است به یک سری اقدامات مهم که در خصوص تزریق واکسن باید بدانید، اشاره کنیم.

بهتر است قبل از تزریق واکسن اطلاعات درستی در خصوص آن داشته باشید و به شایعه پراکنی های اطرافتان توجه نکنید. در صورتی که سابقه ابتلا به بیماری های ریوی و یا حساسیت های ریوی را دارید، بهتر است قبل از تزریق واکسن حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر در حال حاضر به بیماری خاصی مبتلا هستید، نباید واکسن بزنید. به خاطر داشته باشید ممکن است تزریق واکسن کرونا برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری سیستم ایمنی بدنشان درگیر است، خطرناک باشد. گاهی نیز ممکن است سلامت آنها به خطر بیفتد. به همین علت اگر در حال حاضر بیمار هستید، از تزریق واکسن صرف نظر کنید.

بهتر است شبِ قبل از تزریق واکسن کرونا به خوبی استراحت کرده باشید و مایعات زیادی مصرف کنید. این کار باعث کاهش عوارض پس از تزریق واکسن در بدن شما می شود. همچنین باید پس از تزریق واکسن کرونا، مایعات زیادی بنوشید تا از بروز عوارض احتمالی واکسن کرونا جلوگیری شود.

به خاطر داشته باشید بهتر است پس از تزریق واکسن کرونا، در خانه بمانید و استراحت کنید. همچنین از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و به طور کلی فعالیت های سنگین خودداری کنید. حتما خودتان را برای عوارض احتمالی واکسن آماده کنید. به خاطر داشته باشید تب، خستگی، درد، لرز، اسهال و… همگی از جمله عوارض واکسن کرونا هستند. اما این عوارض به صورت خفیف خودشان را نشان می دهند. بنابراین بهتر است نگران نباشید و چند روزی را استراحت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا