مکمل ها

اهمیت ریکاوری بدن تمرین و نقش مکمل

ریکاوری بعد از ورزش یک امر مهم و ضروری می باشد و از ورزش جدا شدنی نیست زیرا هر فردی بعد از ورزش کردن باید حتما ریکاوری را انجام دهد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با ریکاوری بدن و مزایای آن آشنا کنیم.همانطور که گفتیم ریکاوری یکی از مهم ترین کارهایی است که هر فرد ورزشکار بعد از ورزش کردن باید آن را انجام دهد.

اهمیت ریکاوری بدن تمرین و نقش مکمل:

 

ریکاوری بعد از ورزش یک امر مهم و ضروری می باشد و از ورزش جدا شدنی نیست زیرا هر فردی بعد از ورزش کردن باید حتما ریکاوری را انجام دهد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با ریکاوری بدن و مزایای آن آشنا کنیم.همانطور که گفتیم ریکاوری یکی از مهم ترین کارهایی است که هر فرد ورزشکار بعد از ورزش کردن باید آن را انجام دهد.

ریکاوری در ورزش به معنای دستیابی به میزان اسید لاکتیک و میزان ضربان قلب می باشد. هر چقدر که یک فرد بتواند بعد از انجام ورزش میزان اسید لاکتیک و ضربان قلب خود را سریع تر ریکاوری کند و بدن را به سطح نرمال خود برساند در اینصورت بدن آمادگی بیشتری برای انجام فعالیت های بعدی پیدا می کند.و کارهای خود را بدون خستگی عضلانی و مشکلات دیگر انجام می دهد.یکی از نقش های اصلی ریکاوری کمک به بازسازی بدن می باشد.

 

اسید لاکتیک چیست و چگونه کار می کند؟

 

اسید لاکتیک در واقع نتیجه ی فعالیت های شدید بدنی می باشد و همانطور که می دانید در فعالیت های شدید اکسیژن به میزان زیادی به دلیل نفس نفس زدن  وارد بدن فرد می شود . زمانی که میزان اسید لاکتیک بالا می رود در نتیجه اکسیژن به مقدار کافی در اختیار عضلات فرد قرار نمی گیرد و بنابراین عضلات فرد دچار کوفتگی می شود.

خوب است بدانید که ریکاوری فقط مختص به ورزش های سنگین نمی باشد و شما هر ورزشی را که انجام می دهید حتی اگر شدت آن کم باشد هم به ریکاوری نیاز دارید. اگر می خواهید بدنتان به حالت قبل از ورزش کردن برگردد حتما باید ریکاوری را انجام دهید و یک برنامه ی خوب را برای آن در نظر بگیرید.

افرادی که بعد از ورزش کردن ریکاوری را انجام نمی دهند دچار چه مشکلاتی می شوند؟

۱-انجام ندادن این کار باعث کاهش طول عمر آن افراد می شود.

۲-این افراد چندین سال زودتر از افرادی که این کار را انجام می دهند باید خود را بازنشسته کنند.

۳-سن تمرینی این دسته از افراد به نصف کاهش پیدا می کند.

مواردی را که در بالا ذکر کردیم به این معنا می باشند که انجام ریکاوری چقدر می تواند بر روی بدن فرد تاثیر مثبت بگذارد و انجام ندادن آن اثرات منفی را در پیش دارد.

توجه داشته باشید ریکاوری در افرادی که دچار آسیب های ورزشی شده اند نیز بسیار مهم می باشد اما باید در افراد آسیب دیده با دقت و تمرکز بیشتری انجام شود تا فرد اذیت نشود.

پیشنهادی:  برای افزایش وزن چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

 

انواع ریکاوری را نام ببرید؟

 

خوب است بدانید که ریکاوری انواع مختلفی دارد و هر فرد می تواند با توجه به شرایط بدنی خود ریکاوری مورد نظر را انتخاب کند. ما در ادامه ی مطلب شما را با انواع ریکاوری آشنا می کنیم.

۱-ماساژ:

ماساژ دادن یکی از مهم ترین انواع ریکاوری می باشد. بیشتر افراد بعد از ورزش کردن از این نوع ریکاوری استفاده می کنند. انجام دادن این کار نیازمند دقت و تمرکز می باشد و نحوه ی انجام دادن این کار بسیار مهم می باشد و فردی که می خواهد ماساژ را انجام دهد باید توانایی و مهارت لازم را داشته باشد.

خوب است بدانید که ماساژ دادن می تواند سطح اسید لاکتیک را کنترل کند و آن را به میزان لازم کاهش دهد و علاوه بر آن ماساژ دادن در رفع خستگی فرد ورزشکار بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین شما می توانید بعد از انجام ورزش حتما از مربی خود بخواهید که شما را به بهترین روش ماساژ دهد.

بیشتر افراد بعد از ورزش کردن ماساژ را انتخاب می کنند و ماساژ دادن بعد از ورزش برای افراد ورزشکار خیلی خوب و مفید می باشد و طرفداران زیادی نیز دارد.

۲-مکمل غذایی و تغذیه مناسب:

نوع تغذیه و مصرف مکمل غذایی برای افراد ورزشکار بسیار مهم می باشد و افراد ورزشکار باید بدانند که در حین ورزش کردن و قبل و بعد از آن چه مواد غذایی را استفاده کنند تا با مصرف مواد غذایی بتوانند میزان اسید لاکتیک بدن خود را کنترل کنند.

افراد ورزشکار باید از همه ی مکمل های غذایی از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین، مواد معدنی و چربی ها بعد از تمرینات ورزشی استفاده کنند. خوب است بدانید که شما هرچقدر از مکمل های غذایی بهتری استفاده کنید فرایند ریکاوری در بدن شما خیلی سریع تر انجام می شود. و عضلات شما عملکرد بهتری خواهند داشت.

توجه داشته باشید که هر کدام از مکمل های غذایی را باید در زمان خاص خود استفاده کنید به عنوان مثال شما نباید در حین تمرین از مواد پروتئینی جامد استفاده کنید زیرا بدن شما در حین ورزش برای هضم آن و رساندن انرژی به بدن ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و باعث شود که شما از تایم تمرینی خود فاصله بگیرید.

۳-مکمل ریکاوری:

به طور کلی سه دسته مکمل ریکاوری وجود دارد:

۱-مکمل هایی که به عضلات کمک می کنند تا مواد غذایی را بهتر و سریع تر جذب کنند.(روغن ماهی)

۲-مکمل هایی که میزان آمونیاک و اسید لاکتیک را در خون کاهش می دهند و باعث کاهش درد های عضلانی می شوند.( مکمل ال کارنیتین و ال تارتارات)

۳-دسته سوم مکمل های ضد التهاب می باشند و به کاهش دردهای عضلانی نیز کمک می کنند.(کراتین)

مکمل بدنسازی:

استفاده از مکمل های بدنسازی نیز برای افراد ورزشکار بسیار مهم و ضروری می باشد و افراد ورزشکار باید از این مکمل ها استفاده کنند و استفاده از آن ها برای بدنشان ضروری می باشد.

پیشنهادی:  آیا ال کارنیتین را میتوان با قهوه استفاده کرد؟

۵-نوشیدن مایعات:

خوب است بدانید که نوشیدن مایعات باعث نگه داشتن سطح مناسب قند بدن می شود و علاوه بر آن به روند ریکاوری سرعت می بخشد بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید مایعات بنوشید و مصرف کنید.

۶-استخر:

یکی دیگر از روش های ریکاوری رفتن به استخر می باشد. استخر بعد از ورزش کردن دارای فواید زیادی می باشد که به آن ها می پردازیم:

۱-باعث افزایش تمرکز و تصمیم گیری عالی می شود.

۲-باعث ایجاد آرامش در فرد می شود.

۳-در بالا بردن کارایی و عملکرد ورزشکار مناسب است.

۴-باعث سرعت بخشیدن به بازسازی بعد از ورزش می شود.

۷-کربوهیدرات الکترولیت:

مصرف کربوهیدرات الکترولیت در طول بازی باعث می شود فرد دیرتر خسته شود و عملکرد بهتری را نیز داشته باشد بنابراین مصرف کربوهیدرات الکترولیت به افراد ورزشکار توصیه می شود.

۸-انجام حرکات کششی:

اگر هدف شما از تمرین و ورزش کردن عضله سازی می باشد حتما باید حدود یک ربع بعد از تمام شدن ورزشتان حرکات کششی را انجام دهید و به سرد کردن بدن خود بپردازید این کار باعث می شود درد های عضلانی شما کاهش یابد و کمتر اذیت شوید.

 

۹-خواب کافی داشته باشید:

خواب کافی یکی از مهم ترین چیزهایی است که بدن فرد برای ریکاوری به آن به شدت نیاز دارد. افراد ورزشکار حتما باید بین ۷ الی ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند. بنابراین خوابیدن را جدی بگیرید.

۱۰-از استرس دوری کنید:

سعی کنید تا جایی که می توانید از استرس دوری کنید زیرا داشتن استرس می تواند اثرات منفی را بر روی ریکاوری شما بگذارد زمانی که به باشگاه می روید تمام مشکلات و استرس ها را از خود دور کنید.

بهترین زمان ریکاوری بدن چقدر بعد از ورزش کردن می باشد؟

خوب است بدانید که بهترین زمان ریکاوری دقیقا بعد از ورزش می باشد و نباید بین آن هیچ فاصله ای بیندازید توجه داشته باشید که اگر به زمان ریکاوری بعد از ورزش اهمیتی ندهید بدن شما ممکن است واکنش منفی از خود نشان دهد.

جالب است بدانید که میزان زمان ریکاوری برای افراد غیر حرفه ای خیلی مهم نمی باشد و اهمیتی ندارد اما برای افرادی که ورزش را به صورت حرفه ای انجام می دهند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.و حتما ریکاوری باید بلافاصله بعد از ورزش کردن انجام شود.

ریکاوری بعد از ورزش کردن هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی کند و انجام ندادن آن می تواند باعث مشکلاتی در بدن شما شود و به بدن شما آسیب برساند بنابراین اگر یک ورزشکار حرفه ای و یا حتی غیر حرفه ای می باشید حتما بعد از انجام ورزش این کار را انجام دهید زیرا انجام ندادن آن می تواند باعث مشکلاتی از جمله کاهش توان قلبی عروقی، عدم خون رسانی به عضلات و … شود.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا