بارداریمکمل هامکمل های غذایی

اهمیت مکمل های دوران بارداری چیست؟

یکی از حساس ترین دوره ها در طول زندگی یک خانم، دوران بارداری او می باشد که باید توجه ویژه ای به آن شود تا سلامتی روحی و جسمی مادر و نوزاد در بهترین حالت قرار بگیرد. تامین انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای مادر و نوزاد در دوران بارداری بسیار مهم است به همین سبب حتما باید از مکمل بارداری استفاده شود.

 

اهمیت مکمل های دوران بارداری چیست؟

باید توجه داشته باشید که مراقبت از مادر و نوزاد تنها مخصوص دوران بارداری نیست و می توان قبل از باردار شدن نیز با رعایت بسیاری از نکات، بدن مادر را آماده ی رشد جنین کرد. به طور مثال می توان با انجام آزمایش های متنوع، میزان ویتامین های بدن مادر چگونه است که در صورت نیاز قبل از بارداری این ویتامین ها تامین شود.

 

 

چرا استفاده از مکمل بارداری مهم است؟

زمانی که جنین در بدن مادر وجود دارد برای رشد خود باید از مواد معدنی و ویتامین های بدن مادر استفاده کند. در نتیجه اگر این مواد در بدن مادر کم باشد، جنین نمی تواند آن ها را دریافت کند و به همین سبب رشد اندام های نوزاد با مشکل مواجه خواهد شد. در کنار این مشکل، کمبود انواع ویتامین ها در بدن مادر باعث می شود که او نیز در زمان بارداری با مشکلات جدی روبرو شود و نتواند به خوبی از نوزاد خود محافظت کند.

در نتیجه برای جبران کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین های مادر حتما باید از مکمل بارداری استفاده کرد تا خطری جنین و مادر را تهدید نکند و جنین نیز به خوبی رشد کند.

 

معرفی مهم ترین مکمل های ضروری برای دوران بارداری

همانطور که بیان کردیم دوران بارداری بسیار حساس است و خانم ها باید در این زمان توجه بیشتری به خود داشته باشند و توصیه های پزشک را به خوبی انجام دهند. آقایان نیز وظیفه دارند که مراقبت بیشتری از خانم ها انجام دهند تا مادران آینده به بهترین شکل دوران بارداری را سپری کنند. یکی از مراقبت های مهم در دوران بارداری، استفاده از مکمل بارداری می باشد که در صورت نیاز و مشورت پزشک باید آن ها را مصرف کنید. از مهم ترین و ضروری ترین مکمل های بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

مکمل آهن

برای معرفی مهم ترین مکمل بارداری، می توان به مکمل آهن اشاره کرد زیرا کم خونی و فقر آهن می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای مادر و نوزاد به وجود آورد. بیشتر خانم ها به طور طبیعی و با شرایط جسمی که دارند، دچار کم خونی هستند و این مشکل در دوران بارداری بیشتر به چشم می آید. در صورت مصرف نکردن این مکمل بارداری، ممکن است مشکلاتی مانند زایمان زودرس، رشد کم جنین، سقط جنین، مرگ مادر و …  برای افراد به وجود آید.

پیشنهادی:  قرص جوشان برای چه افرادی مناسب است ؟

پزشکان این مکمل بارداری را برای خانم ها تجویز می کنند تا به شکل روزانه از آن استفاده کنند. قرص آهن یا همان قرص فروس سولفات باید از انتهای ماه ۴ حاملگی تا ۳ ماه بعد از زایمان توسط مادران مصرف شود تا کم خونی و بیماری های ناشی از آن به وجود نیاید.

 

مکمل ویتامین d و کلسیم

یکی دیگر از مکمل های دارویی که مصرف آن اهمیت زیادی دارد، مکمل کلسیم و ویتامین d  می باشد. این مورد برای مادران و نوزادان بسیار ضروری است و باید حتما با تجویز پزشک این مکمل بارداری استفاده شود. به طور مثال می توان بیان کرد که مکمل کلسیم و ویتامین d برای رشد بهتر دندان های نوزاد، رشد و استحکام استخوان های نوزاد، سلامت چشم و پوست جنین و … بسیار مفید می باشد.

برای استفاده از مکمل بارداری کلسیم و ویتامین دی باید آن را با دستور پزشک به صورت روزانه از این مکمل استفاده کنند و حدود ۳۰ دقیقه در هر روز زیر نور خورشید قرار بگیرند تا ویتامین دی بیشتری را جذب کنند.

 

مکمل اسیدفولیک

مکمل اسیدفولیک یکی از اصلی ترین مکمل هایی است که حتما باید آن را در دوران بارداری استفاده کرد. این مکمل باعث می شود که جذب ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری بهتر انجام شود. اسید فولیک در مواد طبیعی مختلفی وجود دارد که می توانید در کنار استفاده از این مکمل بارداری، از آن ها نیز استفاده کنید. به طور مثال اسفناج، خیار، کاهو، مرکبات، حبوبات و … مقدار زیادی اسید فولیک دارند. برای تاثیرگذاری بیشتر سبزیجات می توانید آن ها را به صورت خام نوش جان کنید.

برای سلامتی مادر و نوزاد باید این مکمل بارداری را سه ماه قبل از باردار شدن استفاده کرد و تا پایان ماه چهارم آن را ادامه داد. بعد از این زمان بیشتر پزشکان قرص فروفولیک را تجویز می کنند که علاوه بر اسیدفولیک دارای آهن نیز هستند.

 

مولتی ویتامین

یکی دیگر از مکمل های بارداری، قرص های مولتی ویتامین هستند که دارای انواع مواد معدنی و ویتامین ها هستند و می توانند به خوبی نیاز بدن مادر و جنین را تامین کنند. این مکمل بارداری بهتر است همراه با یک غذای مغذی و کامل استفاده شود.

پزشک عموما بعد از پایان ۴ بارداری تا ۳ ماه بعد از زایمان این قرص را برای مادران تجویز می کند و مادر باید روزانه یک قرص مولتی ویتامین را مصرف کند.

پیشنهادی:  چه زمانی باید از قطره چشمی استفاده کنیم؟

 

مکمل ویتامین های گروه B

یکی از مهم ترین نیاز های بدن مادر و نوزاد، ویتامین های گروه ب می باشد. هر کدام از آن ها می تواند اثرات منحصر به فردی را روی نوزاد و مادر داشته باشد و سلامت آن ها را افزایش دهد. به طور مثال می توان بیان کرد که ویتامین B12 عملکرد سلول های مغزی جنین را بهبود می بخشد و سبب می شود که گلبول های قرمز بیشتری نیز تولید شود. ویتامین B6  نیز باعث می شود که حالت تهوع مادران بسیار کمتر شود. در نتیجه مصرف این مکمل بارداری بسیار ضروری است.

 

مکمل ید

مکمل ید یکی از مکمل های مهم و تاثیر گذار می باشد که کمبود آن می تواند خطرات زیادی را برای مادر و نوزاد به وجود آورد. این مکمل بارداری می تواند به رشد مغز نوزاد، رشد سیستم عصبی جنین، رشد کامل استخوان های نوزاد و … کمک کند به همین سبب وجود آن در بدن مادر بسیار ضروری است. اگر مادران ید مورد نیاز بدن را در دوران بارداری تامین نکنند، ممکن است با مشکلات جدی مانند سقط جنین، تیروئید بارداری و … روبرو شوند.

مواد غذایی مانند نمک ید دار، غذا های دریایی، مرغ و … از بهترین مواد ید داری هستند که باید در زمان بارداری از آن ها استفاده کنید. اما در کنار این مواد غذایی بهتر است مکمل بارداری ید را نیز با تجویز پزشک مصرف کنید.

 

 

مکمل امگا ۶ و امگا ۳

رشد مغز و چشم جنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می توان با مصرف مکمل بارداری، امگا ۶ و امگا ۳ ، رشد آن ها را به شکل بهتری انجام داد. امگا ۳ و امگا ۶ را می توان در ماهی،روغن آفتاب گردان، روغن ذرت و … پیدا کرد اما چون ممکن است مادران در حد نیاز از این موارد استفاده نکنند، پزشکان این مکمل بارداری را برای مادران تجویز می کنند تا مشکلی برای رشد مغز و چشم جنین به وجود نیاید.

 

مکمل منیزیم

 

مکمل منیزیم یک مکمل بارداری است که برای رفع نیاز های مادر و نوزاد بسیار ضروری می باشد. رشد سیستم عصبی نوزاد و بالا بردن سیستم ایمنی بدن جنین با مکمل منیزیم امکان پذیر است در نتیجه باید حتما خانم ها در دوران بارداری از آن استفاده کنند. مکمل بارداری منیزیم می تواند برای مادر نیز بسیار مفید باشد به طور مثال می تواند از فشار خون بالای مادر در دوران بارداری جلوگیری کند و زایمان زودرس نیز برای جنین به وجود نیاید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا