مکمل ها

باید تا چه سالی از شیشه شیر استفاده کنیم؟

معمولا یکی از دغدغه های مهم برای مادرانی که تازه صاحب فرزندی شده اند این است که آیا از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از آن مزایا و معایبی دارد که هر کس متناسب با شرایط خود و با در نظر گرفتن این مزایا و معایب باید دست به انتخاب بزند.

 

تا چه سنی می توان از شیشه شیر استفاده کرد؟

 

قطعا استفاده از شیر مادر برای نوزاد می تواند بهترین گزینه در رابطه با تغذیه نوزاد باشد. اما گاهی ممکن است بنا بر دلایلی مجبور به استفاده از شیر خشک شویم که برای آن لازم است از شیشه شیر استفاده کنیم. اما استفاده از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد ممکن است مشکلاتی را برای والدین به وجود آورد که یکی از مهم ترین این مشکلات جدا کردن نوزاد از آنن می باشد.

معمولا یکی از سوالات رایج در رابطه با شیشه شیر برای والدین این است که چه زمانی باید کودک را از آن جدا کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: زمانی که کودک شما شروع به حرف زدن می کند و یا این که خودش می تواند غذا بخورد شما می توانید او را از شیشه شیر جدا کنید. در واقع اگر بخواهیم در این رابطه یک سن مشخصی را بیان کنیم می توانیم بگوییم ۱۸ ماهگی تا دو سالگی می تواند بهترین زمان باشد. البته بهتر است این کار را به طور ناگهانی و یک دفعه شروع نکنید و این زمان را به کودک خود بدهید تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

 

چگونه شیشه شیر را حذف کنیم؟

 

همان طور که گفته شد حذف شیشه شیر اطفال یکی از دغدغه های مهم برای والدین می باشد. معمولا والدین می خواهند با کمترین ناراحتی و به نرمی این کار را انجام دهند اما گاهی استفاده از شیوه های نامناسب می تواند نتیجه ی معکوس داشته باشد. از همین رو در ادامه به برخی از روش های حذف شیشه شیر از برنامه اطفال اشاره خواهیم کرد.

۱_ زود شروع کنید: توصیه پزشکان اطفال بر این است که نوشیدن شیر به اطفال را از شش ماهگی آغاز کنید. این کار می تواند در حذف شیشه شیر بسیار موثر باشد. برای این کار بهتر است برای نوشاندن شیر از لیوان استفاده کنید تا کودکان بتواند جایگزین مناسبی را در ذهن خود تصور کنند.

۲_ استفاده از لیوان های وسوسه انگیز: برای این که بتوانید جایگزین مناسبی برای شیشه های شیر پیدا کنید لازم است از لیوان های وسوسه انگیز به عنوان یک جایگزین مناسب استفاده کنید. در واقع استفاده از لیوان ها جذاب، عکس العمل های جدید در کودکان را به وجود می آورد و در واقع آن ها را از ابزار های قدیمی دل زده می کند.

پیشنهادی:  مکمل کربوهیدرات و تاثیر آن در بدنسازی

 

۳_ مشغول کردن او به چیز های دیگر: هنگامی که کودک شما درخواست شیشه شیر از شما می کند بهتر است حواس او را به چیز های دیگری مشغول کنید. برای این کار می توانید از اسباب بازی های متنوع و متحرک استفاده کنید. در واقع در چنین شرایطی لازم است با کودکتان هم بازی شوید تا بتوانید حواس او را به چیز دیگر معطوف کنید.

۴_ او را گول بزنید: بهتر است از داستان های کودکانه استفاده کنید. برای مثال می توانید از طریق یک داستان کودکانه به او بگویید که مردی به عنوان شیر فروش خواهد آمد و تمام شیشه شیر های شهر را جمع آوری کرده و آن ها را برای نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند، خواهد برد. ممکن است در این روش کودکان در روز های اول بهانه گیری کنند اما با صبر و حوصله می توانید آن ها را قانع کنید.

۵_ صبور باشید: برای این که بتوانید این چالش بزرگ را به سلامت پشت سر بگذارید لازم است صبور باشید. معمولا کودکان آمادگی پذیرش چنین تغییراتی را در زندگی خود ندارند به همین دلیل ممکن است لجباز شده و این کار را برای شما سخت کنند. به همین دلیل لازم است صبور بوده و با حوصله این کار را پیش ببرید.

 

 

عوارض استفاده از شیشه شیر

 

ممکن است این سوال برای برخی والدین به وجود آید که چرا باید به موقع شیشه شیر را از کودکان جدا کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: استفاده طولانی مدت از آن می تواند عوارضی را برای کودکان به دنبال داشته باشد. به همین دلیل باید در زمان مناسب این کار را انجام داد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ استفاده طولانی مدت از شیشه شیر می تواند به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان ها و به هم خوردن ترتیب آن ها شود. در واقع هنگامی که قند موجود در شیر به مدت زیادی بر روی دندان ها می ماند این قند با باکتری های داخل دهان واکنش داده و در نهایت باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود. این مشکل در رابطه با  کودکانی که به موقع خواب از شیشه شیر استفاده می کنند شایع تر می باشد.

۲_ استفاده طولانی مدت از شیشه شیر برای کودکان می تواند تمرکز آن ها برای یادگیری را کاهش دهد. در واقع هنگامی که کودک ذهن خود را درگیر شیر خوردن می کند حواس او از اطرافیانش پرت شده و در واقع تمرکز او برای یادگیری به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

۳_ استفاده از شیشه شیر می تواند مشکلاتی همچون برفک دهان را در کودکان به وجود آورد که این مشکل می تواند به صورت مکرر برای کودکان به وجود آید.

۴_ شاید بیشتر والدین علت اسهال و استفراغ های مکرر در کودکان را ندانند و آن را به دل درد های معمول کودکان نسبت دهند. اما باید بگوییم که یکی از دلایل اصلی اسهال و استفراغ در کودکان می تواند استفاده طولانی مدت و مکرر کودکان از شیشه شیر باشد.

پیشنهادی:  کدام مکمل برای چربی سوزی بهتر است

 

حسن های استفاده از شیشه شیر

 

همان طور که می دانید استفاده از شیر مادر می تواند بهترین نوع تغذیه برای نوزاد باشد اما گاهی ممکن است نیاز به استفاده از شیشه شیر باشد. استفاده از شیشه های شیر بر خلاف دیدگاهی که در بین عموم مردم وجود دارد همواره با عوارض و ناراحتی همراه نبوده و چه بسا در برخی موارد مزایایی هم برای والدین دارد. برای مثال از جمله حسن های استفاده از شیشه شیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ یکی از مزایای مهم استفاده از شیشه شیر این است که هر کسی می تواند به نوزاد شیر دهد و در صورتی که مادر شاغل باشد و یا برای انجام کاری به بیرون برود می تواند کودک خود را به کس دیگری بسپارد و از این جهت نگرانی وجود نخواهد داشت.

۲_ یکی از دغدغه های اصلی برای مادران شیرده، شیر دادن به نوزاد در فضای بیرون از خانه است. به همین دلیل استفاده از شیشه شیر می تواند گزینه ای مناسب برای مادران شیرده باشد تا با خیال راحت در فضای بیرون از خانه به نوزاد خود شیر دهند.

۳_ هنگامی که از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد استفاده می شود به راحتی می توان مقدار مصرفی شیر نوزاد را اندازه گیری کرده و از این طریق بدانید که چه مقدار شیر برای تغذیه او لازم است. همچنین برای تشخیص مقدار دقیق آن می توانید از یک متخصص تغذیه کودکان کمک گرفته و متناسب با دستور پزشک آن را تنظیم نمایید.

۴_ معمولا یکی از استرس های بعد از زایمان برای خانم ها، مربوط به کم بودن شیرشان می باشد. معمولا نوزاد در روزهای اول با شیر مادر سیر نشده و ممکن است ناراحتی هایی برای نوزاد به وجود آید. در چنین شرایطی استفاده از شیشه شیر می تواند این مشکل را برطرف کرده و در واقع نوعی آرامش را برای مادران شیرده به دنبال داشته باشد.

۵_ از دیگر نگرانی های مادران شیرده می توان به توجه بیش از اندازه آن ها به رژیم غذاییشان اشاره کرد. چرا که تغذیه آن ها به سرعت بر روی رفتار نوزاد تاثیر گذاشته و می تواند مشکلاتی از جمله نفخ را برای نوزاد به وجود آورد. یکی از مزایای استفاده از شیشه شیر این است که مادر می تواند رژیم غذایی خود را متناسب با ذائقه و علایق خود تنظیم کند بدون این که مشکلی برای نوزاد به وجود آید.

۶_ یکی از حسن های استفاده از شیشه شیر این است که وضعیت سلامتی مادر بر نوزاد تاثیری نخواهد داشت. در واقع نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است برخی بیماری ها را به طور مستقیم از مادر دریافت کنند که این موضوع در برخی مواقع برای نوزاد خطرناک می باشد. به همین دلیل است که استفاده از شیشه شیر در برخی موارد به شیر مادر ترجیح داده می شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا