مکمل ها

تاثیر مکمل آقایان در تندرستی و سبک زندگی

تاثیر مکمل آقایان در تندرستی و سبک زندگی

برخلاف گذشته امروزه مرز خوشبختی در سلامتی و آرامش تعریف می شود. به همین دلیل تغییر الگو زندگی یا سبک زندگی بیشتر از قبل در خانواده ها دیده می شود. البته این مسئله تنها به کودکان و زنان معطوف نشده و آقایان نیز از آن مستثنا نیستند. از همین رو مصرف  مکمل غذایی در آقایان بیشتر شده است تا بتوانند ویتامین ها و مواد معدنی را از این مکمل ها دریافت کنند و همچنین قدرت بدنی خود را افزایش دهند. افزودن ورزش و فعالیت های جسمانی از زمره کارهایی است که نسبت به گذشته به آن توجه ویژه ای می شود. معمولا آقایان زمانی که بیمار می شوند تمایل ندارند به پزشک مراجعه کنند. هر چند ژنتیک و سوابق خانواده ای تاثیرگذار هستند اما مردان بهتر است روش هایی را برای داشتن سلامتی پیش بگیرند تا سلامتی آنها کمتر به خطر بیفتد.

  • تاثیر مکمل غذایی و رژیم غذایی سالم در سلامتی آقایان

در برنامه غذایی باید رژیم غذایی کم چرب و بدون کلسترول گنجانده شود. رژیمی که مملو از میوه و سبزیجات تازه باشد و نمک در آن کمتر دیده شود. غلات و فیبر موجود می تواند آقایان را از بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ها، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی حفظ کند. البته مصرف مکمل غذایی در کنار رژیم غذایی سالم بسیار توصیه می شود.

  • ورزش و تحرک روزانه

تحقیقات نشان داده انجام روزانه ۱۰ دقیقه ورزش پرشدت در تندرستی و شادابی آقایان تاثیر بسیاری می گذارد و وضعیت عمومی آنها را بهبود می بخشد. بهتر است ۳۰ دقیقه ورزش را در برنامه روزهای هفته خود قرار دهید. بهترین گزینه برای آقایانی که وقت کافی برای رفتن به باشگاه و انجام ورزش های حرفه ای ندارند  ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری می باشد. آزاد سازی انرژی در حین ورزش، در سرحال شدن و شادابی و همچنین رهایی از افکار منفی موثر است.

  • تاثیر کاهش وزن بر سلامتی آقایان

یکی از سبک های زندگی رسیدن به  وزن متعادل می باشد. چربی های اطراف شکم و کمر، به پا و کمر فشار زیادی وارد می کنند. همچنین اضافه وزن ضربان قلب را به شماره می اندازد و احتمال بروز بیماری های قلبی به ویژه سکته های قلبی را افزایش می دهد. عدم مصرف مواد قندی و چربی ها، افزایش مصرف فیبر، ورزش و فعالیت های روزانه به کاهش یافتن وزن کمک بسزایی می کند.

  • دود ممنوع

یکی از تغییرات مهمی که باید در زندگی ایجاد کرد حذف دخانیات و مواد مخدر می باشد. دود تنباکو، سیگار و هر نوع ماده مخدر اعتیاد آور موجب سرطان زایی، افزایش فشار خون، مشکلات ریوی، بیماری های قلبی و عروقی و سایر عوارض جبران ناپذیر خواهد شد. این مواد نه تنها باعث از بین رفتن و نابودی لثه و دندان می شود، در صورت تداوم نیز مشکلات ناباروری به دنبال خواهد داشت. حذف دخانیات از زندگی در سلامتی و تندرستی بدن و برگشت قوای جنسی از بین رفته تاثیر می گذارد.

پیشنهادی:  اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا

نحوه کنترل استرس

زندگی امروزی و مشکلات ریز و درشت آن باعث شده تا استرس و اضطراب آقایان دو چندان شود. تاثیر مخرب استرس نه تنها بر روی جسم و روان فرد اثرگذار است بلکه زندگی اجتماعی و کار او را نیز تحت شعاع قرار می دهد. تنش های عصبی، ایجاد درد در گردن و شانه ها، دندان قروچه و سایر علائمی که در اضطراب های آقایان دیده می شود باید درمان شود. معمولا مدیتیشن، ورزش، گردش و تفریح سالم تاثیر زیادی در از بین رفتن استرس های روزمره می گذارد.

نقش مکمل و ویتامین در سلامت مردان

مکمل غذایی در تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز آقایان نقش اساسی ایفا می کنند. مکمل های تغذیه ای  شامل مواد معدنی، ویتامین، پروتئین، گیاهان دارویی، آنزیم ها و اسیدهای آمینه هستند که معمولا به شکل قرص، پودر، کپسول یا نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند. ویتامین E، C، D، کلسیم، روی، آهن، اسید فولیک، روغن ماهی، پروبیوتیک و… تنها بخشی از مکمل های موجود هستند. هر چند این مکمل ها نمی تواند جایگزین وعده ها و رژیم های غذایی شوند اما هرکدام از آنها برای عملکرد  بهتر بدن و سلامتی لازم هستند چرا که کمبود مواد مغذی را جبران می کنند.

  • مکمل روی

روی یکی از مواد  معدنی مورد نیاز آقایان است که در سلامتی آنان نقش پررنگی دارد. مصرف مکمل روی در سلامت غده پروستات مردان تاثیر بسزایی دارد. این مکمل برای سلامتی سلول های پروستات آقایان بالای ۴۰ سال  بسیار توصیه می شود. همچنین روی در استقامت و سطح انرژی روزانه موثر است. یکی دیگر از فواید آن افزایش هورمون تستوسترون می باشد که در افزایش قوای جنسی اثر ویژه ای می گذارد.

  • مکمل اسید فولیک

یکی دیگر از مواد معدنی که آقایان به آن نیاز دارند، اسید فولیک است. این مکمل علاوه بر پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، در سلامت اسپرم نیز نقش مهمی ایفا می کنند. کاهش این ماده در بدن با بروز افسردگی همراه است.

  • مکمل ویتامین c
  • تامین ویتامین ها از جمله ویتامین هایی مانند ویتامین سی که بدن توانایی تولید آن را ندارد بسیار حائز اهمیت است. تقریبا همه از خواص این ویتامین در افزایش ایمنی بدن واقف هستند. اما بهتر است بدانید این ماده با خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند و در سلامت جنسی مردان موثر واقع شود.
    • مکمل کلسیم

    تراکم استخوان از  جمله بیماری هایی است که با افزایش سن در سالمندان آقا بسیار مشاهده می شود. به همین دلیل مصرف این مکمل غذایی برای افراد بالای ۴۰ سال ضرورت دارد. البته برای افزایش جذب، بهتر است همراه با ویتامین D مصرف شود.

    • مولتی ویتامین

    این مکمل غذایی برای آقایان بهترین گزینه می باشد. چرا که مصرف تعداد  مکمل های گفته شده به طور همزمان امکان پذیر نخواهد بود. اما مصرف مولتی ویتامین ها تمام آنچه را که بدن بدان نیاز دارد تا کمبودهای خود را جبران کند را به صورت یکجا به بدن تزریق می کند.

    • مکمل پروتئین

    . پایه اصلی مواد موجود در مکمل های پر کربوهیدرات خرما، شربت فروکتوز، نشاسته ذرت و… می باشد. معمولا پروتئینی که در مکمل ها یافت می شوند اساسا سویا، لبنیات و تخم مرغ هستند. این مکمل ها باعث بازسازی مجدد و ساخت سریعتر گلیکوژن پس از ورزش می شود. پروتئین گیاهی در حفظ توده های عضلانی بدن نقش اساسی دارد.

    • مکمل کلاژن

    بالا رفتن سن موجب کاهش تولید کلاژن در بدن خواهد شد. این مکمل غذایی در سلامت مو، پوست و استخوان های مردان نیاز بوده و به همین دلیل برای جلوگیری از بروز علائم پیری بسیار توصیه می شود.

    • مکمل کوآنزیم Q10

    این مکمل یک آنتی اکسیدان قوی بوده که بدن به منظور حفظ سلامتی سلول ها در بدن تولید و تکثیر می شود. تولید این ماده با افزایش سن سیر نزولی داشته و باعث بیماری های جدی خواهد شد. مصرف این مکمل بر روی عملکرد قلب و بیماری های عصبی موثر واقع می شود.

  • مکمل انرژی زا
پیشنهادی:  دلایل ریزش مو و راه های درمان آن

ال- کارنیتین، کافئین، کراتین و جنسینگ اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مکمل های انرژی زا می باشند که آقایان  بیشتر در جهت افزایش سوخت و ساز بدن و توانایی های جنسی  مصرف می کنند. کافئین خستگی را از تن می رهاند و موجب افزایش فشار خون و راندمان فیزیکی فرد می شود. کارنیتین اسید لاکتیک را کاهش می شود و سرعت متابولیسم چربی ها و اکسیژن رسانی به سلول ها را افزایش می دهد. جنسینگ موجب احساس شادی در فرد می شود و او را در برابر استرس مقاوم می کند. همچنین این ماده باعث افزایش قوای جنسی در آقایان نیز خواهد شد.  کراتین نیز باعث آزادسازی انرژی و افزایش راندمان ورزشی خواهد شد. تمام مواد های تشکیل دهنده این جنس از مکمل ها،  که به شکل یک پک کامل است در سلامتی روحی و جسمی آقایان موثر خواهد بود و اعتماد به نفس آنها را بالا خواهد برد.

 

کلام آخر

مکمل های غذایی در تصحیح عملکرد و متابولیسم بدن نقش تاثیرگذاری دارند. اما مصرف ناآگاهانه می تواند مشکلات جدی تری برای آقایان ایجاد کند. عوارضی که سلامتی را تحت تاثیر قرار می دهد و تداخلات دارویی از جمله این مشکلات می باشد. به همین دلیل مصرف خودسرانه آنها به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا