پوست و زیبایی

بهترین روش خانگی رفع جوش صورت

جوش صورت چگونه برطرف می شود؟ جوش صورت نتیجه حرارت زیاد بدن است که باعث ایجاد در صورت می شود. این جوش ها بیشتر در سن ۱۴ تا ۲۰ سال شروع می شود، اما ممکن است تا چهل سال هم ادامه پیدا کند.

به همین خاطر به آن جوش جوانی نیز گفته می شود. برای جوش صورت داروهایی تولید شده است که اگر به صورت مستمر استفاده شود، باعث درمان و رفع  آن خواهد شد.

 

 

جوش صورت چگونه شروع می شود و درمان آن چگونه است ؟

 

جوش صورت نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی و تغییر فیزیکی در بدن انسان است، تحول فیزیکی و ورود انسان به سن بلوغ باعث تغییر در عملکرد جسم انسان می شود، از جمله نتیجه ی این تغییرات جوش صورت است، به طوری که حرارت بدن به صورت منتقل می شود و باعث تورم در صورت می شود، افراد از جوش صورت بسیار رنجیده می شوند و از آنجا که در بلند مدت باقی می ماند، افراد را خسته می کند و همه آنها به دنبال چاره ای برای نجات از این وضعیت خواهند بود، دکترمتخصص پوست  و مو می تواند تا حدودی برای رهایی از این وضعیت به افراد مبتلا کمک نماید و داروهایی را تجویز کند، اما تا زمانی که استرس و فعل و انفعالات شیمیایی مدیریت نشود، جوش ها هر چند دفعه یک بار صورت را پر می کند و افراد را کلافه خواهد کرد.

صابون هایی برای مبارزه با این جوش ها در بازار موجود است، اما تا زمانی که وضعیت داخلی جسم به تغییر فیزیکی خود ادامه دهد، حالات انسان به همین شکل باقی خواهند ماند.

جوش صورت باعث منزوی شدن بسیاری از جوانان و بیشتر دختر خانم ها خواهد شد. اما این وضعیت طبیعی و کاملا معمولی است و برای همه انسان ها اتفاق خواهد افتاد. هیچ کسی نیست که این وضعیت را تجربه نکرده باشد. البته جوش صورت ممکن است در میانسالی نیز مشاهده شود و نتیجه حساسیت به آب و هوا ، لباس ، غذا یا مصرف شیرینی های غیر طبیعی باشد.

علت اصلی حرارت زیاد بدن، خوردن انواع شیرینی ها است و همین موجب سرعت بخشیدن  به تولید جوش می شود. در چنین شرایطی باید حرارت بدن را کم کنیم و از مصرف غذاهای شیرین دوری کنیم.

برخی از دمنوش ها نیز حرارت بدن را زیاد می کنند و موجب ازدیاد جوش در صورت می شوند، مصرف دمنوش هایی چون  دارچین و آویشن از جمله این موارد است. خرما نیز جوش  های صورت را زیاد می کند.  از جانبی هم دمنوش هایی که باعث رفع جوش صورت می شوند شامل دمنوش چای قرمز یا همان چای ترش است که حرارت بدن را کم می کند. عرقیاتی مثل عرق نعناع و گلاب موجب ازدیاد آن می شود، اما عرقیاتی هم باعث خنک شدن بدن و رفع جوش های صورت می شود که  برای درمان خانگی بسیار توصیه می شود.

پیشنهادی:  راههای موثر برای رسیدن به پوستی شاداب و جوان

 

دارو و صابون جهت رفع جوش صورت

 

داروهای رفع جوش نتایج تحقیقات هیأت علمی اساتید دانشگاه در رشته پوست و مو می باشد، داروسازان نیز در این خصوص زحمات زیادی متحمل شدند و داروهایی را تولید و عرضه کرده اند.

از آنجا که جوش های صورت نتیجه تغییرات هورمونی است و حتی ممکن است بعد از زایمان هم دیده شوند و از آنجا که این جوش ها به دلیل عدم تنفس سلول ها و بر اثر خشکی پوست یا زیاد شدن چربی پدیدار می شوند، لذا صابون های خشک کننده با ترکیبات دارویی ساخته شده مناسب این موارد است، باکتری ها نیز در محل چربی جوش تجمع می کنند و شروع به رشد می کنند، برای همین، داروهای موضعی ساخته شده، ضد باکتری است و میکروب ها را از بین می برد.

 

البته برخی از جوش ها بر اثر استرس زیاد یا مصرف بعضی از داروهای هورمونی و به دلیل بسته شدن فولیکول های مو ایجاد می شوند، که برای همه آنها داروهای متنوعی تولید شده است، تغییر دارو همزمان با استرس زدایی می تواند، در درمان جوش صورت مفید باشد. استفاده از وسایل و مواد آرایشی، سیگار و الکل و قلیان و توتون، آلودگی های محیط، عوامل ژنتیکی، عوامل هورمونی، بیماری های زنانه، استرس، نظافت پوست، همه این ها در شروع جوش صورت تاثیر گذار است. مصرف قرص ها و شربت ها زیر نظر پزشک معالج پوست و مو و با تجویز و دستورات ایشان می تواند راه حل مناسبی برای درمان جوش صورت باشد. البته اگر شخصی بتواند از طب سنتی و عطاری نیز مشکل جوش صورت را حل نماید باز هم بلامانع است، اما تا به حال تجربه ای در این خصوص دیده نشده است، مگر مصرف دمنوش هایی که باعث کم شدن حرارت بدن می شود.

 

 

روش های درمانی خانگی برای رفع جوش صورت

 

روش های درمانی زیادی جهت رفع جوش صورت سفارش شده است، اما این روش ها نمی تواند به صورت مطلق جوش صورت را درمان نماید، دلایل گوناگونی  برای جوش صورت ارائه شد، لذا برای درمان جوش صورت باید علت آن را پیدا کرده، سپس به درمان آن اقدام نمائید، مثلا اگر علت آن مصرف برخی از مواد غذایی است باید نوع آن را تغییر دهید، معمولا غذاهای چرب و شیرین باعث ایجاد جوش صورت می شود، جوش های صورت را می توان با حمام های مستمر و روزانه و با استفاده از صابون ضد جوش از بین برد، آب لیمو نیز برای از بین بردن جوش نیز مفید می باشد، گوجه فرنگی نیز در درمان جوش ها تاثیر داشته است، اصولا درمان خانگی برای جوش صورت به صورت مقطعی است و نمی تواند باعث از بین رفتن کل جوش های صورت باشد، بنابراین هر درمانی چه طب شیمیایی و چه طب سنتی به از بین رفتن کل جوش ختم نمی شود، بایستی آن را با عبور از یک مرحله سنی تجربه کنید. این مرحله برای همه افراد بوده و شما نیز خواه یا ناخواه با آن درگیر بوده اید.

پیشنهادی:  اهمیت و التزام استفاده از کرم ضد آفتاب

ایجاد جوش صورت برای دخترخانم ها متفاوت تر از پسرها خواهد بود، در خانم ها عوامل زیادی چون فیزیکی و هورمونی را شامل می شود، ولی در پسرها نتیجه مواد غذایی و استرس و گاهی فشار روحی و روانی نیز می باشد که با تغییر رژیم غذایی و رفتن به یک باشگاه ورزشی همه این موارد قابل معالجه می باشد.

 

درمان موضعی و درمان داخلی

همزمان با درمان موضعی به درمان داخلی نیز اقدام نمائید، فراموش نکنید که درمان دراز مدت شما را درگیر خواهد کرد و هر زمان که احساس بهبودی نمودید، درمان را متوقف نکنید، حتما به دکتر  متخصص پوست و مو مراجعه نمایید و از او مشاوره و اطلاعات دریافت کنید.

ضمن این که افراد و اعضای خانواده که قبلا دچار چنین بیماری شده اند می توانند تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهند، هرگز به بازار سیاه اطمینان نکنید، زیرا دو عامل آن باعث متضرر شدن شما می شود، یکی این که این داروها ممکن است تقلبی باشد و شما دچار آسیب پوستی شوید و دوم این که داروهای آنان دست واسطه های زیادی افتاده تا به دست شما رسیده و همین موضوع باعث گرانی و چند برابر شدن هزینه آن می شود و شما هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. اگر قصد مراجعه به پزشک را ندارید می توانید از پزشکان داروساز داروخانه ها کمک بگیرید، آن ها با داروها و صابون های موضعی آشنایی کامل دارند و شما می توانید با آرامش خاطر از این داروها استفاده نمایید.استفاده از داروهای داروخانه هم توسط شبکه بهداشت تأیید شده است و عوارضی هم ندارد و دوم این که این داروها بدون واسطه و با قیمت مناسب در اختیار شما قرار داده می شوند، امروزه داروخانه های آنلاین نیز در حال فعالیت هستند که می توانند به شما بسیار کمک کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا