مکمل هامکمل های غذایی

چرا باید الکارنتین و امگا۳ را با هم مصرف کنیم؟

الکارنتین و  امگا۳ چه کارایی دارند و چه تاثیری بر بدن می گذارند؟ چرا الکارنتین وامگا۳ باید با هم مصرف شوند؟ مکمل ورزشی چیست؟ نقش مکمل ورزشی در بدن چیست؟ الکارنتین یک ماده چربی سوز است و در بدن باعث ازدیاد انرژی می شود، این ماده در بعضی از گوشت حیوانات نیز یافت می شود.

 

الکارنتین

الکارنتین یک ماده چربی سوز است و در بدن باعث ازدیاد انرژی می شود، این ماده در بعضی از گوشت حیوانات نیز یافت می شود. در گوشت قرمز ، گوشت سفید و بعضی از غلات دیده شده است، داروسازان پس از تحقیقات و پژوهش های علمی این ماده را تولید کرده‌اند و به صورت قرص و شربت در داروخانه‌ها توزیع می کنند.

الکارنتین به عنوان چربی سوز در بعضی از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می‌شود، اما از آنجا که دست واسطه گران می باشد، ممکن است این دارو را به صورت تقلبی نیز توزیع کنند که برای بدن خیلی مضر است.

ضمن اینکه این ماده ممکن است برای بعضی از افراد ناسازگار باشد. لذا بهتر است این دارو با تجویز پزشک و پس از آزمایش‌های پزشکی مصرف شود، شربت یا قرص الکارنتین، بیشتر مورد استفاده ورزشکاران و در جهت سوختن چربی بدن و تولید آن به انرژی استفاده می‌شود.

این ماده به عنوان مکمل ورزشی برای رشته بدنسازی و در ماه های نزدیک به مسابقات استفاده می گردد. مکمل ورزشی تاکنون متنوع بوده است و در بیشتر کشورها به صورت طبیعی و شیمیایی استفاده شده است، می توان گفت مکمل ورزشی بیشتر توسط قهرمانان المپیک یا ورزشکاران جام جهانی مصرف می شود که در قانون المپیک یا جام جهانی برای بعضی از ورزش‌ها مانند فوتبال ممنوع اعلام شده است.

مکمل ورزشی گاهی به صورت آمپول و به صورت انرژی زای فوری برای ورزشکاران دو میدانی استفاده شده است. در قوانین المپیک یا جام جهانی استفاده از این گونه آمپول ها ممنوع می باشد.

الکارنتین هم فواید و هم مضراتی دارد و مانند داروهای دیگر دارای عوارض نیز می باشد،  در مصرف آن باید احتیاط کرد و بستگی به نیاز بدن مصرف شود و حتما با تجویز پزشک و پس از آزمایش‌های پزشکی مصرف شود.

در حال حاضر قرص و شربت الکارنتین برای افرادی که دارای وزن زیاد هستند، مورد استقبال قرار گرفته است که عرضه آن به دلیل مخاطبان بسیار انجام می شود، همچنین شربت یا قرص این ماده ی شگفت انگیز از سوی ورزشکاران رشته کوهنوردی یا ورزش هایی که انرژی بسیار لازم دارند، تقاضای بسیار شده است.

بازاریابان این ماده می گویند که الکارنتین می‌تواند به مغز برای سوزاندن گلوکز کمک نماید و انسان را از حالت استرس و بی حالی نجات دهد، حتی گفته شده است که برای افراد دارای دیابت نیز مناسب است.

پیشنهادی:  چه ویتامینی برای جلوگیری از سفیدی مو خوب است

 

البته باید در این خصوص از سوی پزشکان تحقیقات شود و نتایج علمی آن اطلاع رسانی گردد، تا دلالان وسودجویان از این ماده جهت پر کردن جیب خود سوء استفاده نکنند و مردم را به عوارض بیماری ناشی از مصرف این ماده دچار نکنند.

البته پزشکان همیشه می گویند که هر چه وزن انسان کمتر شود، بدن راحت تر می تواند کار کند، کم بودن وزن انسان باعث معالجه کمر درد و نجات از سکته های مغزی و قلبی و  بسیاری از بیماری ها می شود.

از آنجا که مصرف ماده الکارنتین باعث سوزاندن چربی می شود، پس باید در مصرف آن نیز احتیاط کرد، مصرف این ماده با  آبلیمو باعث رفع غلظت خون خواهد شد.

همچنین در کنار الکارنتین باید آب زیاد مصرف شود تا چربی سوخته شده با ادرار دفع گردد، اگر با مکمل ورزشی آب مصرف نکنید، ممکن است به کبد آسیب برسد، چرا که این چربی‌ها به طرف کبد می روند و ممکن است در سلول های دیواره ی کبد، چربی تجمع گردد.

برای سوزاندن کامل چربی باید پیاده‌روی سریع یا حتما نرمش های سنگین انجام شود.

میزان مصرف الکارنتین باید با پیشنهاد پزشک یا فرد داروساز انجام گردد و از  پزشک، مشاوره گرفته شود و نباید به مصرف خودسرانه آن اقدام کرد، مصرف طولانی مدت این ماده ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده شود و بسیاری از عوارض دیگر مانند: سردرد را نیز مشاهده کرد.

همچنین عوارض ناشی از مصرف الکارنتین، بوی بد دهان و بوی بد بدن باشد، مصرف مکمل ورزشی باید بیش از یک سال طول نکشد و پیشنهاد ما این است که فقط برای ورزشکاران یا افراد بسیار چاق مصرف گردد، آن هم به صورت  بسیار مقطعی و حدودی مصرف شود.

 

امگا ۳

ماده امگا ۳ بیشتر در ماهی موجود است،  البته این ماده در بعضی از ماهی ها بسیار کم  و در بسیاری هم به وفور مشاهده شده است ، اما به غیر از امگا ۳ طبیعی ،  شیمیایی آن نیز در بازار موجود می باشد.

امروزه پزشکان به این نتیجه دست یافتند که مصرف امگا ۳ برای سیستم ایمنی بدن و انرژی بدن بسیار مفید است و یکی از نیازهای ضروری بدن محسوب می‌شود. لذا برای رفع بسیاری از بیماری ها نیاز می باشد.

بنابراین پزشکان داروساز اقدام به تولید قرص و شربت امگا ۳ کرده اند اما خاصیت طبیعی این ماده بسیار مفیدتر است،  از آنجا که ماهی در کشور ایران به وفور دیده می شود، بهتر است که خوانندگان عزیز از ماده امگا۳ به صورت طبیعی استفاده کنند.

 

امگا۳ مکمل ورزشی

امگا ۳ برای عملکرد مغزی و سیستم ایمنی بدن بسیار نیاز می باشد،  امگا ۳ باعث می شود که آسم و بسیاری از سرطان ها دفع گردد، پزشکان می گویند برای دفع التهابات بدن نیز به کار می رود، به گلبول های خونی کمک می‌کند تا بدن را در برابر میکروب ها و ویروس ها مقاوم سازد و سم را از بدن دفع کند.

پیشنهادی:  پروستات چیست و راه پیشگیری از آن

پیشنهاد می‌گردد که به همراه خوردن، مقداری آب و خرما مصرف شود، زیرا که امگا سه باعث سردی در بدن نیز می گردد، برای ورزشکاران یک مکمل ورزشی نیز محسوب می گردد. زیرا که باعث زیاد شدن انرژی بدن خواهد شد، در مناطق جنوبی که هوا بسیار گرم است و همین طور مناطق کنار دریای خلیج فارس که ماهی زیاد مصرف می شود، مشاهده شده که این ورزشکاران مخصوصاً فوتبالیست ها در گرما استقامت بدنی بسیار زیادی دارند، پس به این نتیجه می رسیم که این ماده، مقاومت بدن را در لحظات سخت آب و هوایی بیشتر می‌کند.

 

اهمیت مکمل ورزشی

با مصرف الکارنتین و امگا سه، مکمل ورزشی برای ورزشکاران مهیا می گردد،  البته پیشنهاد می شود که ورزشکاران عزیز به همراه این مواد آب زیاد مصرف کنند تا عوارض مصرف در بدن ایجاد نگردد، در مسابقات ورزشی که بدن فعالیت می کند ورزشکاران جهت تمرینات سخت می توانند به صورت مقطعی الکارنتین و امگا۳ را خیلی کم، مصرف نمایند. ضمن اینکه یادآوری می شود، در چنین شرایطی باید آب زیاد و از مواد غذایی  مانند مرکبات و سبزیجات زیاد مصرف شود تا سموم ناشی از مصرف الکارنتین و امگا ۳ دفع شود.

ضمن اینکه پیشنهاد می گردد، ورزشکاران عزیز در مصرف الکارنتین و امگا ۳  به عنوان مکمل ورزشی افراط نکنند،  تا عوارض آن در بدن ایجاد نشود، پس از اتمام ورزش، ورزشکاران عزیز مصرف مناسب الکارنتین را قطع نمایند و در صورت نیاز به ادامه امگا ۳ به مصرف طبیعی آن اقدام کنند.

مصرف ماهی برای بدن بسیار مناسب است، ماهی کباب شده باعث نشاط و شادابی بدن، رفع استرس، مقوی مغز و اعصاب و قوی شدن قلب خواهد شد، پزشکان می گویند ماهی سرشار از مواد معدنی است که مهمترین آن امگا ۳ است، از روغن ماهی جهت تولید قرص استفاده می کنند، اکثر پزشکان مصرف ماهی را یکی از برنامه های غذایی به صورت هفته ای یکبار و مخصوصا در تابستان را ضروری می دانند، همچنین مصرف ماهی و یا امگا  ۳ باعث تقویت حافظه می شود، در حال حاضر شهر آبادان بهترین ماهی را در خاورمیانه دارد و بسیاری از کشورهای خلیج فارس از این شهر ماهی تهیه می کنند، امگا ۳  موجود در ماهی برای فوتبالیست ها بسیار مناسب است، امروزه هیچ ماده ای به اندازه امگا ۳ به عنوان مکمل ورزشی برای ورزشکاران مناسب نیست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا