مکمل ها

چند اشتباه متداول برای کاهش وزن

چنانچه شما هم به دنبال روش های مفید برای کاهش وزن هستید، باید بدانید که در حین یافتن راهکارهای مفید و دست یافتن به وزن متعادل می بایست از انجام یک سری اشتباهات معمول نیز خودداری نمایید. به منظور دریافت جامع ترین اطلاعات در این حوزه با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

.

چند اشتباه متداول برای کاهش وزن :

چنانچه شما هم به دنبال روش های مفید برای کاهش وزن هستید، باید بدانید که در حین یافتن راهکارهای مفید و دست یافتن به وزن متعادل می بایست از انجام یک سری اشتباهات معمول نیز خودداری نمایید. به عبارتی دیگر با انجام ندادن این اشتباهات روند کم کردن وزن را به شکل مطلوبی پیاده خواهید کرد. به منظور دریافت جامع ترین اطلاعات در این حوزه با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. اشتباهات رایج شامل :

  • اطمینان نداشتن به خود :

گاهی ممکن است با وجود انجام تمامی جزئیات رژیم، هنگامی که بر روی ترازو می روید کاهش عددی مشاهده نکنید یا طبق انتظار خود آن طور که باید کاهش وزن را احساس نمی کنید. در این حال باید به این موضوع دقت داشته باشید که عدد نشان دهنده روی ترازو تنها به عنوان یک معیار عددی محسوب می شود، اما وزن عمومی بدن شما تحت تاثیر فاکتور های متفاوت دیگری مثل عناصر سیستم های متابولیکی و یا نوسانات مایعات نیز می باشد و با توجه به غذا و مایعات مصرفی در طول یک روز، میزان وزن شما ممکن است تا ۱.۸ کیلوگرم متغیر باشد.

تغییرات هورمونی اغلب در زنان سبب می شود تا بدن آنها به آب بیشتری نیاز داشته باشد که طبیعتاً بر روی وزن نیز تاثیر گذار خواهد بود. پس هنگامی که عدد ترازو تغییری را نشان نمی دهد داله بر عدم سوخت و ساز و کاهش بدن شما نخواهد بود، شاید توده چربی کاهش یافته باشد اما بدن شما مایعات خود را حفظ کرده باشد.

یا چنانچه در حال ورزش کردن باشید ممکن است عدم افت وزن، گواه بر افزایش حجم عضله های شما باشد در این حالت اغلب کاهش سایز را مشاهده می کنید هر چند که وزن شما روی ترازو تغییری نکرده است…

  • مصرف اغراق آمیز کالری به جهت کاهش وزن :

واضح است که به منظور کم نمودن وزن، نیاز است تا کالری مصرفی کمتری را به بدن برسد، به عبارتی دیگر باید بیش از قبل پروسه کالری سوزی داشته باشید.

بر اساس یک باور اشتباه تا سال ها بر این اعتقاد بودند که با کم نمودن ۳۵۰۰ کالری به صورت هفتگی، فرد می تواند ۰.۴۵  کیلوگرم چربی از دست دهد، اما طبق یافته های جدید پزشکان به این نتیجه رسیده اند که این حجم کالری در افراد مختلف متفاوت است و قانون همیشگی نیست.

اغلب افراد بر این باور هستند که غذای مصرفی آنها زیاد نیست اما واقعیت این  است که شما کالری غذاهای مصرفی را دست کم می گیرید.

اغلب افراد فکر می‌کنند اگر غذاهای سالم مصرف کنند اضافه وزن نخواهند داشت، اما حتی اگر در مصرف این غذاها نیز زیاده روی کنید با افزایش وزن رو به رو خواهید بود. به طور مثال اگر عادت به مصرف مغزیجات پرکالری مثل آجیل ها دارید باید بر این موضوع واقف باشید که کالری بسیار زیادی را به بدن خود می رسانید.

پیشنهادی:  مکمل های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یا چنانچه بیش از حد طبیعی کالری کمی به بدن برسانید نه تنها سبب کاهش وزن شما و سوختن چربی نخواهد شد، که حتی ممکن است عضلات شما نیز تحلیل رود. پس هرگز در مصرف یا عدم مصرف زیاده روی نکنید.

  • اغراق در ورزش به منظور کاهش وزن :

در این مورد نیز همانند مورد قبل چنانچه در ورزش کردن و یا ورزش نکردن افراط شود باز هم نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. چنانچه در حال گرفتن رژیم باشید اما ورزش نکنید سول‌های چربی شما پابرجا خواهند ماند و کاهش وزن ناشی از تحلیل عضلات شما می باشد و در مقابل نیز هر چند که بر انجام ورزش تاکید می شود اما نباید در انجام آن افراط کرد چرا که افت وزن ناشی از ورزش های سنگین نیز با مشکلاتی نظیر اختلالات هورمونی همراه خواهد بود.

به منظور انجام یک روتین معمول و طبیعی ورزشی می توانید در هفته یک بار ورزش های هوازی را به منظور تعادل متابولیکی بدن لحاظ کنید البته استفاده از دمبل نیز فراموش نشود.

 

 

  • عدم ورزش های استقامتی :

در این موضوع هیچ شکی نیست که یکی از سالم ترین و بی خطر ترین راه های کاهش وزن ورزش کردن است، بدین منظور در کنار ورزش های هوازی می توانید تمرینات مقاومتی( دمبل و وزنه) را نیز پیاده کنید،  چرا که این تمرینات می‌تواند سبب بالا رفتن سوخت و ساز بدن فرم دهی عضلات و همچنین کاهش چربی شکم و پهلو شود.

  • استفاده از فراورده های رژیمی :

هرچند که مصرف غذاهای کم کالری یک انتخاب خوب در هنگام کم نمودن وزن محسوب می شود اما گاهی ممکن است نتیجه عکس نیز داشته باشد، چرا که در برخی از غذاهای رژیمی به منظور ارتقاء طعم از قندی جات مصنوعی استفاده شده است. به علت حضور شکر در محصولات رژیمی، به جای احساس سیری، شما مرتبا احساس گرسنگی خواهید داشت پس بیشتر از پیش غذا خواهید خورد.

توصیه ما به شما این است که به جای  مصرف غذاهای رژیمی کم چرب، به صورت ترکیبی از غذاهای مقوی و فرآوری نشده تغذیه نمایید.

 

  • تخمین اشتباهی سوخت و ساز کالری :

گاهی افراد سوخت و ساز بدن را در حین ورزش بیش از میزان واقعی تصور می‌کنند. هر چند که فعالیت بدنی می تواند سوخت و ساز بدن را ارتقا دهد اما گاهی تاثیر آن کمتر از تصور ذهنی شما می باشد.

بر اساس آزمایش های انجام گرفته در این زمینه، پس از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش از افراد سوال شد که تخمین شما برای مصرف کالری امروزتان چقدر است؟  اغلب افراد حدود ۷۰۰ کالری را تخمین زدند در حالی که آن ها نزدیک به ۳۰۰ کالری سوزانده بودند.

پس این تصور اشتباه را کنار بگذارید که چنانچه در طول روز تمرینات سنگین انجام داده اید می توانید بیش از روزهای قبل کالری مصرف کنید.

  • عدم مصرف پروتئین برای کاهش وزن :
پیشنهادی:  کاهش وزن و لاغری سریع امکان پذیر است؟

یکی دیگر از موارد اشتباه رژیمی این است که در هنگام رژیم پروتئین لازم به بدن نرسانید. افراد بر این باور هستند که در این دوره، پروتئین دریافتی بدن را باید به حداقل برسانند اما واقعیت چیزی غیر از این است، چرا که پروتئین توانایی کاهش وزن را به چندین طریق ممکن می سازد.

افرادی که در رژیم غذایی خود پروتئین را جای می‌دهند، کالری بیشتری را در طول روز مصرف می کنند همچنین حضور پروتئین به منظور مدیریت بر اشتها و ارتقاء کیفیت ساختار بدن مفید می باشد.

 

  • عدم مصرف فیبر :

بر طبق تحقیقات انجام شده در این راستا، فیبر می‌تواند با جذب آب ترکیب ژله مانندی را در اطراف خود (درون معده) ایجاد کند و همین سبب کاهش احساس گرسنگی خواهد شد. به طور کلی فیبر می تواند تاثیر مفیدی در کم نمودن وزن داشته باشد به ویژه فیبرهای چسبناک.

به طور میانگین با مصرف فیبر، بدن به  کالری کمتری در طول روز احتیاج پیدا خواهد کرد( حدود ۱۳۰ کالری)

 

  • عدم توجه به برچسب های مواد غذایی :

در هنگام مصرف مواد غذایی حتما میزان کالری ترکیبات درج شده بر روی آن را مطالعه کنید. گاهی ممکن است بر روی بسته بندی، مواد غذایی بسیار سالم معرفی شوند اما شما می بایست به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

 

  • خواب ناکافی :

طبق پیشنهاد پزشکان حداقل زمان استراحت ۷ ساعت می باشد. در این تایم بدن به ترمیم عضلات، تنظیم هورمون ها و همچنین کم نمودن وزن خواهد پرداخت. چنانچه عادت هایی مثل مصرف وعده های سنگین و خواب کم دارید، باید بدانید که این ها جز عوامل بسیار موثر بر افزایش وزن می باشند.

 

  • کاهش وزن، استفاده غذاهای فرآوری شده :

یکی از اقدامات اشتباه در پروسه رژیم استفاده زیاد از غذاهای کاملاً فرآوری شده است. چرا که این غذاها یکی از دلایل کلیدی اپیدمی های افزایش وزن و مشکلات درگیر به شمار می روند. به علاوه این غذاها می توانند سبب اختلالات گوارشی و ملتهب شدن روده ها نیز گردند.

 

 

  • حذف یک گروه غذایی در رژیم :

در هنگام اقدام به رژیم اکیدا هیچ یک از گروه های مواد غذایی را حذف نکنید، چرا که با این کار روند تامین ویتامین، مواد مغذی و املاح مورد نیاز بدن را متوقف خواهید کرد. و پروژه کاهش وزن شما با شکست مواجه خواهد شد.

 

نکات کاهش وزن :

_ در هنگام اقدام به رژیم و کم نمودن وزن باید فیزیولوژی و خصلت های بدن خود را بشناسید.

_ به جهت کاهش وزن میتوانید با تاییدیه پزشک از قرص یا مکمل های لاغری بهره ببرید اما هرگز در مصرف آنها افراط نشود و تنها به مصرف این قرص به منظور رسیدن به وزن دلخواه نیز بسنده نکنید.

_ در هنگام مصرف مکمل های لاغری بر این موضوع دقت داشته باشید که مکمل حتماً باید تاییدیه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را داشته باشد.

_ ترجیحا از مکمل هایی استفاده نمایید که ریشه طبیعی و ارگانیک داشته باشند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا