مکمل ها

آیا مصرف همزمان مکمل های ورزشی باعث ایجاد مشکل برای ورزشکار می شود؟

مکمل های ورزشی شامل مواد شیمیایی و گیاهی می باشند که توسط بسیاری از ورزشکاران به خصوص رشته بدنسازی استفاده می شوند. این مکمل ها می توانند در روند عضله سازی تاثیر گذار باشند و به کاهش وزن افراد کمک کنند. ما در این مقاله قصد داریم به خطرات استفاده همزمان این مکمل ها بپردازیم.

 

آیا مصرف همزمان مکمل های ورزشی باعث ایجاد مشکل برای ورزشکار می شود؟

 

امروزه استفاده از مکمل های ورزشی مختلف برای بدنسازی و فیتنس امری رایج می باشد و بسیاری از مربیان نیز بر استفاده از آنها به منظور تسریع روند کاهش وزن و عضله سازی ورزشکاران تاکید می کنند. اما ما در این مقاله قصد داریم به عوارض مصرف همزمان این مکمل ها بر سلامتی ورزشکاران رشته های مختلف بپردازیم.

بسیاری از ورزشکاران وقتی به فعالیت در رشته بدنسازی مشغول می شوند، بسیار عجول هستند و می خواهند در یک زمان کوتاه دارای وزن کم و بدنی با عضله های بزرگ و قوی شوند و بدین گونه از تناسب اندامی زیبا برخوردار شوند. به همین دلیل به مصرف انواع مکمل های ورزشی می پردازند.

در این میان بسیاری از مکمل های ورزشی وقتی در کنار یکدیگر و به صورت همزمان مصرف می شوند، می توانند اثر یکدیگر را خنثی کنند و از یکدیگر پیشی بگیرند.

مصرف ترکیبی از مکمل ها با هم نیز می توانند سلامتی بدن را تهدید کنند و با داروهای درمانی که ورزشکار مصرف می کند نیز تداخل داشته باشند.

معرفی انواع مکمل های ورزشی بدنسازی

 

بدنسازی یکی از رشته های محبوب در بین جوانان است که می توانند در قبل و بعد از تمرین از مکمل های ورزشی زیادی مانند پروتئین وی، پروتئین کازئین، پروتئین لوسین، کراتین، گلوتامین، کافئین، مواد معدنی( روی، آهن، منیزیم، مس، کلسیم)، یوهیمبه( نوعی مکمل ورزشی گیاهی)، ال کارنیتین، افدرین، ویتامین هایC ،E ،A  ، پری هورمون ها، مکمل های چربی سوز و … استفاده کنند.

کراتین یکی از مهم ترین مکمل های ورزشی عضله ساز می باشد. این مکمل می تواند سه نوع از اسید آمینه های بدن را تامین کند. به همین دلیل در بین جوانان بسیار محبوب می باشد.

ورزشکاران می توانند ویتامین های ذکر شده را برای تقویت عضلات و استخوان های خود مصرف کنند. بهترین زمان برای مصرف این ویتامین ها  بعد از صرف وعده غذایی صبحانه می باشد.

مصرف مکمل بدنسازی پروتئینی مانند پروتئین وی، پروتئین کازئین و لوسین هم می توانند به ورزشکاران رشته بدنسازی کمک کنند تا ضمن عضله سازی به حفظ عضله ها و برطرف کردن مشکلات آنها کمک کنند.

پیشنهادی:  مکمل های غذایی برای زنان باردار

افراد می توانند با مصرف مکمل بدنسازی پروتئین وی بعد از تمرین سرعت عضله سازی خود را زیاد کنند و با استفاده از نوع کازئین، قبل از خواب ماهیچه ها را حفظ کنند. لوسین هم می تواند به ترمیم عضلات تخریب شده افراد بپردازد.

کافئین نیز نوعی مکمل ورزشی چربی سوز است و می تواند تاثیر خوبی بر کاهش وزن ورزشکاران داشته باشد. همچنین ال کارنیتین نیز نوعی چربی سوز است که به خوبی می تواند به ریکاوری بدن ورزشکاران بپردازد و مانع از بین رفتن عضلات شکل گرفته آنها شود.

هر کدام از این مکمل ها می توانند تاثیر خاصی بر بدن ورزشکاران رشته های مختلف به خصوص بدنسازی بگذارند. اما افراد باید دقت کنند که قبل از مصرف، نحوه و زمان استفاده از آنها را از مربیان و یا متخصصان بدنسازی جویا شوند تا عوارضی برای آنها در پی نداشته باشد.

 

معرفی مکمل هایی که مصرف همزمان آنها برای بدن خطرناک است

برخی از مکمل ها اگر به صورت تکی مصرف شوند، نتیجه خوبی دارند اما وقتی به صورت ترکیبی و همزمان مصرف می شوند، می توانند سلامتی بدن را تهدید کنند و سبب ایجاد سکته های قلبی در ورزشکاران شوند.

 

عدم مصرف ترکیب یوهیمبه، آسپرین، کافئین و افدرین

 

یوهیمبه، آسپرین، کافئین و افدرین یک ترکیب از مکمل های ورزشی هستند که می توانند به خوبی به کاهش وزن ورزشکاران کمک کنند. اما در عین حال بسیار خطرناک هستند. زیرا مصرف همزمان این مکمل های ورزشی می تواند فشار خون افراد را بالا ببرد و با بالا بردن ضربان قلب، ورزشکاران را تهدید سکته قلبی کند. به همین دلیل ورزشکاران رشته های مختلف به خصوص بدنسازی باید از مصرف همزمان این ترکیب از مکمل های ورزشی خودداری کنند.

 

عدم مصرف ترکیب افدرین و ال کارنتین

 

افدرین و ال کارنتین نوعی دیگر از مکمل های ورزشی هستند که مصرف تکی آنها می تواند برای ورزشکار موثر باشد، اما مصرف ترکیبی و همزمان آنها خطرناک می باشد. مصرف همزمان این مکمل ها می تواند سبب بالا رفتن فشار خون و تپش قلب ورزشکاران شود و احتمال ایجاد حمله های قلبی را افزایش دهد.

 

عدم مصرف ترکیب یوهیمبه و ال کارنیتین

 

با توجه به اینکه مکمل بدنسازی یوهیمبه سطح آدرنالین خون را بالا می برد و ال کارنتین هم سبب افزایش ضربان قلب می شود، بهتر است ورزشکاران رشته بدنسازی از مصرف همزمان آنها با یکدیگر خودداری کنند.

عدم مصرف ترکیب پری هورمون ها و چربی سوز ها

 

با توجه به اینکه مکمل های هورمون ساز سعی می کنند سطح هورمون تستوسترون را در بدن زیاد کنند و بدین وسیله سبب افزایش حجم عضلات شوند و مکمل های چربی سوز نیز سبب افزایش ضربان قلب می شوند، باید از مصرف آنها به طور همزمان خودداری کرد. زیرا ممکن است ورزشکاران دچار سکته های قلبی شوند.

عدم مصرف ترکیب کراتین و کافئین

 

در این میان باید گفت که کراتین سبب نگهداری آب در عضلات می شود. اما ورزشکار با مصرف کافئین مجبور به ادرار های مکرر می شود. در نتیجه هم باید آب بنوشد. هم باید به ادرار بپردازد که در این صورت بدن دچار کم آبی می شود و عضلات نیز شکل خوبی به خود نمی گیرند.

پیشنهادی:  مصرف سلنیوم در کودکان موثر است؟

 

معرفی مکمل هایی که اثر یکدیگر را از بین می برند

 

برخی از مکمل ها هم به دلیل تاثیر های مشابه، در صورت مصرف همزمان در یک میدان مبارزه قرار می گیرند و سعی می کنند با پیشی گرفتن از هم اثر یکدیگر را از بین ببرند. در این میان ورزشکاران رشته های مختلف به خصوص بدنسازی می توانند با یک برنامه ریزی درست به جای مصرف همزمان آنها، در فواصلی مختلف به مصرف آنها بپردازند.

 

عدم مصرف همزمان کراتین و کافئین توسط ورزشکاران

 

این مکمل ها از تقویت کننده های خوب بدنسازی می باشند. اما ورزشکاران رشته بدنسازی بهتر است آنها را با هم مصرف نکنند. زیرا ضمن اینکه هر دو نمی توانند نتیجه خوبی برای عضله سازی داشته باشند بر سلامتی بدن نیز تاثیرگذار هستند.

بسیاری از ورزشکاران همین که وارد عرصه عضله سازی می شوند، شروع به استفاده از کراتین می کنند. در این میان مصرف کافئین نیز می تواند بسیار خوب باشد. اما به دلیل ماندگاری بالای کافئین در بدن، ورزشکاران بهتر است میان استفاده از این مکمل ها، ۴ تا ۵ ساعت فاصله قائل شوند تا بتوانند از مزایای این مکمل ها بهرهمند شوند.

 

عدم مصرف همزمان کراتین و گلوتامین توسط ورزشکاران

 

این مکمل ها نیز می توانند دارای عملکرد یکسانی باشند. به همین دلیل ورزشکاران رشته بدنسازی برای برخورداری از اثرات آنها بهتر است میان استفاده از آنها دو ساعت فاصله قائل شوند. به همین دلیل خیلی از مربیان ورزشی به بدنسازان توصیه می کنند که کراتین را صبح ها و بعد از تمرین مصرف کنند و برعکس گلوتامین را به هنگام شب و قبل از شروع به تمرین مصرف کنند.

 

عدم مصرف همزمان مواد معدنی کلسیم، روی و منیزیم توسط ورزشکاران

 

این مواد معدنی می توانند تاثیر یکدیگر را از بین ببرند و سبب تداخل مکمل ورزشی شوند. کلسیم می تواند تاثیر منیزیم و روی را از بین ببرد. پروتئین های وی و سویا عموما با شیر مصرف می شوند که می توانند کلسیم زیادی را وارد بدن کنند. هر چند که خود آنها به تنهایی نیز دارای کلسیم می باشند. پس بهتر است در هنگام استفاده از آنها از مصرف روی و منیزیم خودداری شود.

برای رفع این مشکل باید بین مصرف آنها فاصله انداخت. البته در این میان باید گفت که افراد می توانند ابتدا پروتئین های ذکر شده را مصرف کنند و دو تا سه ساعت بعد از پروتئین تخم مرغ که هیچ گونه کلسیمی نیز ندارد بهره ببرند تا بتوانند از تاثیرات همه این مواد معدنی استفاده کنند.

 

عدم مصرف مواد معدنی روی و مس

 

این دو ماده معدنی نیز می توانند از یکدیگر برای تاثیر گذاشتن روی بدن ورزشکاران رشته بدنسازی پیشی بگیرند. پس ورزشکاران بهتر است برای جذب مناسب این دو ماده نیز بین مصرف آنها فاصله ای کوتاه بگذارند.

 

عدم مصرف ویتامین E با ماده معدنی آهن

 

ماده معدنی آهن می تواند به راحتی ویتامینE  را از بین ببرد و آن را بی تاثیر کند. به همین دلیل نباید آنها را با یکدیگر مصرف کرد و سبب تداخل مکمل ورزشی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا