مکمل ها

چگونه کرونا دلتا را با سرماخوردگی تشخیص دهیم؟

ویروسی کوچک توانسته است، تغییرات بزرگی در نوع زندگی کردن و حیات عمومی دنیا بوجود آورد، نام ویروس کرونا می باشد. این ویروس نابود کننده می تواند خود را جهش دهد؛ یعنی در طول گذشت زمان خودش را ارتقا می دهد، و تاثیر تخریبی بیشتری خواهد داشت. یکی از این جهش ها کرونا دلتا نام دارد، که با سرماخوردگی مشتبه می شود.

نیمه دوم سال ۱۳۹۸ خبری سهمگین در دنیا اعلام شد، این خبر به شدت تکان دهنده و خطرناک بود. خبری که توسط مسئولین رسمی و وقت کشور نیز تایید و اعلام شد. خبر بدین شرح بود که ویروسی جدید در منطقه ووهان در کشور چین یافته شده است. نام این ویروس کرونا بود. در ماه های اولیه ای که این ویروس در دنیای ما قدم گذاشت، به سرعت در حال گسترش و پخش شدن در سراسر کشور ها بود. ترس عجیبی تمام مردم دنیا را در برگرفته بود؛ حتی بعضی ها خیال می کردند که سرماخوردگی ساده شان ویروس کرونا است. دو عامل وجود دارد که این ویروس را از سایر ویروس های شناخته شده متمایز می کند؛ این دو وجه تمایز عبارتند از: جهش یافتن ویروس و بدون علائم بودن ناقل. در حال حاضر با ویروس جهش یافته جدید یعنی با کرونا دلتا مواجه هستیم.

آیا هر علامتی نشان دهنده از ابتلا به ویروس کرونا است؟

اجازه دهید با کمک گرفتن از علم پزشکی در ابتدا بررسی کوچکی نسبت به واژه های مختلفی داشته باشیم، تا توضیح هایمان بر پایه علم و منطق به شما خوانندگان گرامی ارائه شود. واژه هایی که می خواهیم بررسی کنیم، عبارتند از : ویروس، سلول، کرونا یا  COVID_19 ، کرونا دلتا و سرماخوردگی. این واژه ها را به میزان اندکی برای درک بهتر متن در موارد زیر ارائه می شوند :

  1. ویروس :

ویروس ها از ساختار های دقیقی که شامل ساختمان سلولی باشد، برخوردار نیستند. این پوشش های خاص به سلول های بدن میزبان حمله می کنند و از آن تغذیه می کنند و بعد از نابودی کامل سلول میزبان، در بدن بیمار پخش خواهند شد. این گسترش یافتن در طول زمان با توجه به مقاومت و ایستادگی بدن بیمار، یا بیماری را شکست میدهد، یا خدای نکرده خود از پا میافتد. ویروس تقریباً تا کمتر از ۱۰ ساعت در محیط، زنده و پایدار می ماند.

  1. سلول :

سلول دارای یک غشای داخلی و خارجی است، که ساختاری مجزا و کامل دارند. این سلول ها وظایف و نقش مهم حیاتی را در بدن ما انسان ها ایفا می کنند.

  1. کرونا :

این ویروس با نام COVID_19 نیز شناخته شده است. تقریباً به مدت دو سال است، که این ویروس شناخته شده و در حال تاخت و تاز در دنیا می باشد. این ویروس در ابتدا دارای علائمی نیست، یعنی زمانی که فرد به این بیماری مبتلا شود، تا پس از گذشت مدتی اصلاً هیچگونه علائمی از ناقل بودن خود بروز نمی کند؛ این عامل، کرونا را به خطرناک ترین ویروس شناخته شده تاکنون تبدیل می کند. پس از گذشت مدتی که برای هر فرد مبتلا، متفاوت می باشد، به طور جدی علائم خود را نشان می دهد؛ این مدت حداقل ۲ روز و حداکثر ۱۵ روز است. این علائم ممکن است در ریه، قلب، معده یا سایر اعضای بدن خود را نشان دهد و آن ها را از کار بیندازد. دومین نکته ی خطرناک این ویروس جهش یافتن آن است. این ویروس در طول دو سالی که دنیا را به خود گرفتار کرده است، چندین مرتبه جهش نموده و خود را ارتقا داده است. این ویروس در ابتدا با نام کرونا یا COVID_19، سپس با نام کرونا هندی، کرونا آفریقایی و اکنون با نام کرونا دلتا در حال نابود ساختن سلامتی هموطنان و اقتصاد کشورمان است.

پیشنهادی:  اهمیت ریکاوری بدن تمرین و نقش مکمل

 

  1. کرونا دلتا :

این ویروس از خانواده ویروس کرونا است، اما با این تفاوت که جهش یافته است و درصد ابتلای بیش از ۵۰% نسبت به نوع کرونا آلفا یا همان انگلیسی است. این ویروس قابلیت این را دارد که بتواند از ۳ تا ۹ نفر را به خود آلوده کند. این نوع از ویروس در ابتدا شبیه به سرماخوردگی عمل می کند.

  1. سرماخوردگی :

این ویروس از عوامل بسیار زیادی در بدن بیمار ایجاد می شود. بارز ترین راه هایی که ممکن است به انتقال یا گسترش آن کمک کند، عبارتند از: عفونت، عدم رعایت نظافت، در معرض افراد مبتلا قرار گرفتن، زندگی در شرایط غیر بهداشتی و … . این ویروس علائمی دارد که در ظرف چند ساعت یا چند روز خود را در قالب سردرد، آبریزش بینی، سرفه های منقطع یا مکرر، گلو درد و … نشان می دهد. این ویروس قابل درمان است و بدن می تواند با آن مقابله کند. البته نباید از رفتن به نزد پزشک منصرف شوید.

علائم کرونا یا کرونا دلتا و سرماخوردگی قابل شناسایی است؟

با توضیحاتی که در موارد بالا ذکر شد، تا مقدار زیادی برای شما خوانندگان گرامی روشن گشت که هر کدام از ویروس ها چگونه میتوانند عمل کنند. در اینجا نیز به توضیح بیشتری می پردازیم، تا بتوانید هر کدام را به راحتی تشخیص دهید و تدابیر درمانی خود را تحت نظر پزشک آغاز نمایید. البته باید بگوییم که حتماً به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در ماه و فصل کنونی یعنی تابستان حداقل تا یک ماه آینده (شهریور) ابتلا به سرماخوردگی بی معنا است، لذا اگر علائمی شبیه آن را داشتید، به احتمال زیاد شما به ویروس کرونا دلتا یا کرونا (COVID_19) مبتلا شده اید. اجازه دهید برخی علائم و علت هایی که ممکن است شما را به کرونا دلتا دچار کنند، را برایتان ذکر کنیم. این موارد عبارتند از :

  • حضور در تجمعات :

اگر در تجمع ها یا در مراکز پر رفت و آمد تردد می کنید، حتماً استفاده از ماسک های مناسب و الکل را برای حفظ سلامتی و پاکسازی فراموش نکنید.

  • در معرض افراد مشکوک :

اگر در معرض افرادی قرار داشتید که بی حال بودند، یا دارای سرفه های مختلف بودند؛ به احتمال زیاد شما دچار کرونا دلتا خواهید شد.

پیشنهادی:  مکمل کربوهیدرات و تاثیر آن در بدنسازی

اما این موارد مهمترین عواملی می باشند، که ممکن است شما را در معرض ابتلا به این ویروس خطرناک قرار دهند. موارد بیشتر دیگری نیز وجود دارند که میتوانند شما را به این بیماری مبتلا کنند. طبق آمارهای رسمی در امروز، اعلام شده است که در هر ۲ ثانیه یک ایرانی به کرونا دلتا مبتلا می شود. مجدد عرض می کنیم که فصل کنونی، فصل ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی نیست، لذا هر علامتی که میان این بیماری و کرونا مشترک است، مانند : سردرد، بی حالی، سینه درد و … بیماری کرونا دلتا محسوب شود و نباید بیماری های دیگر پنداشته شود.

آیا علائم کرونا در کودکان و در بزرگسالان یکسان است؟

شاید برای برخی سوال شود که آیا کودکان نیز ممکن است با وجود علائم مشابه این دو بیماری به کرونا مبتلا شده باشند. اگر در کودکان خود علائمی همچون : ضعف یا مشکلات گوارشی، تب، بی اشتهایی به غذا، عدم متوجه شدن طعم غذا ها یا بی تفاوتی نسبت به مزه ها و … را مشاهده کردید، متاسفانه کودک شما به این بیماری نحس آلوده شده است و باید هر چه سریعتر تحت نظر پزشک به معالجه او در خانه یا بیمارستان بپردازید. اگر همین علائم و موارد بیشتری را در بزرگسالان هم مشاهده کردید، او نیز به کرونا دلتا مبتلا شده است و او را از سایر اعضای خانواده قرنطینه کنید؛ و تدابیر درمانی او را با رعایت دستورات پزشک معالج آغاز نمایید. شاید برای شما هم سوال شود که چگونه تشخیص دهیم، که به کدام نوع از کرونا مبتلا شده ایم؟ این پرسش مهمی است، اما به طور کلی باید بدانیم که در ابتدا اگر علائمی که ذکر شد یا موارد دیگری که وجود دارند، را در خود مشاهده کردید به احتمال قوی شما به این ویروس مبتلا شده اید و یا اگر علائمی ندارید، اما در معرض ابتلا بوده اید، باید تست PCR دهید. اگر خدای نکرده جواب این آزمایش مثبت بود، باید هر چه سریعتر تدابیر درمانی را آغاز نمایید. در پاسخ به سوال باید عرض کنیم که تشخیص کدام نوع از انواع بیماری کرونا هنوز مشخص نیست و علم پزشکی تا به امروز نتوانسته این مورد را دقیقاً مشخص نماید، بلکه نوع ویروس را از روی تاثیرات و تخریب هایی که ویروس در بدن ایجاد می کند، تشخیص می دهند. با توجه به سیطره حکومت کرونا دلتا بر فضای سلامتی کشور، می توانید هر گونه ابتلای جدید خود یا اعضای خانواده و نزدیکان به کرونا را از نوع دلتا بدانید. در انتها باید از شما خواننده محترم درخواست کنم، تا به عنوان عضوی از جامعه تا جایی که می توانید از هر گونه تجمعات خانوادگی، دوستانه یا موارد مشابه به شدت دوری کنید؛ تلخی و ناراحتی که از این دوری و فاصله گرفتن در خانواده ها یا دوستان ایجاد می شود، به حفظ سلامتی شما و خانواده تان می ارزد، پس لطفاً این مورد را رعایت کنید، تا واکسیناسیون تمام افراد جامعه انجام گیرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا