مکمل هامکمل های غذایی

آنچه درباره جنسینگ باید بدانیم؟

گیاه جادویی جنسینگ در مناطق آسیای شرقی و نیز آمریکای شمالی کشت می­شود. معمولا اغلب مردم جنسینگ را به عنوان گیاه جوانی و شفابخش می­شناسند، چرا که نقش موثری در شادابی بدن و سلامت انسان دارد. علاوه بر این در بهبود عملکرد حافظه، افزایش انرژی بدن و توانایی آن برای مقابله با عوامل فشار و استرس­زا، رفع خستگی و… موثر است.

 

آنچه درباره جنسینگ باید بدانیم؟

گیاه جادویی جنسینگ در مناطق آسیای شرقی و نیز آمریکای شمالی کشت می­شود. ریشه این گیاه سال­های مدیدی است که مورد استفاده دارویی و درمانی به ویژه در کشورهایی چون چین، کره، ویتنام و… قرار گرفته است. معمولا اغلب مردم جینسینگ را به عنوان گیاه جوانی و شفابخش می­شناسند، چرا که نقش موثری در شادابی بدن و سلامت انسان دارد. علاوه بر این نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه، افزایش انرژی بدن و توانایی آن برای مقابله با عوامل فشار و استرس­زا، رفع خستگی و … دارد.

تا به امروز حدود ۱۱ نوع گیاه جنسینگ در دنیا کشف شده است که گونه­های معروف آن­ها جنسینگ آمریکایی، سیبری، کره­ای، برزیلی و هندی را می­توان نام برد. جنسینگ کره­ای بر سه نوع می­باشد، گونه تازه آن کمتر از ۴ سال سن دارد. گونه سفید، حدودا ۴ تا ۶ ساله است و نوع سفید جنسینگ کره­ای زمانی که ۶ سال از کاشت و رشد آن گذشته باشد، برداشت می­گردد.

بهتر است بدانید که به صورت طبیعی این گیاه در زمان برداشت سفید رنگ است و پس از اعمال روش­هایی که به منظور خشک کردن آن استفاده می­شود، رنگ دیگری بدست می­آید. پیش­تر، جنسینگ قرمز به جنسینگی گفته می­شد که در عمل بخار دادن ریشه، رنگ آن تغییر می­کرد. در خواص جنسینگ سفید یا قرمز تفاوت چشم­گیری مشاهده نمی­شود.

 

 

در حقیقت از ریشه این گیاه برای موارد مختلف استفاده می­­شود. جالب است بدانید که این گیاه از چنان جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده است که امپراطورهای چینی کشت و استفاده از جنسینگ را تحت مالکیت خود درآورده بودند و افراد عادی حق استفاده از آن را نداشتند. بنابراین برای افزایش نیروی بدن و نیز اکسیر جوانی، در وعده­های غذایی خود استفاده می­کردند.

جنسینگ، این گیاه محبوب و ارزشمند، اثر مثبتی بر ارگان­های مختلف بدن دارد. مطالعات مختلفی در رابطه با تاثیر مصرف این گیاه بر بدن صورت گرفته است که نتایج نشان می­دهند دوران نقاهت بیماری به کمک این گیاه کوتاه­تر شده و بدن می­تواند انرژی تحلیل رفته خود را با سرعت بیشتری بازیابد. علاوه بر این می­تواند اثربخشی واکسن آنفولانزا را افزایش دهد.

ویژگی­های معجزه­آسای گیاه Ginseng، به دلیل وجود ترکیبات مهمی چون جینسینوساید می­باشد. تجمع جینسینوسایدها  با گذر زمان و رشد بیشتر گیاه، افزایش یافته و به این ترتیب خاصیت درمانی جنسینگ بیشتر می­شود. از شگفتی­های این گیاه، عمر بیش از ۱۰۰ ساله آن است. طبیبان بومی چینی، تقریبا در همه نسخه­های پزشکی و درمانی خود از ریشه جنسینگ استفاده می­کرده­اند. زیرا معتقد بودند علاوه بر تسریع درمان به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک خواهد کرد. بنابراین به تدریج، افراد مختلف ریشه فرآوری شده این گیاه را به منظور بهره­مندی از خواص آن می­جویدند.

پیشنهادی:  آیا مشروبات الکلی در چاق شدن تاثیر دارد

 

خواص جنسینگ

گیاه جنسینگ ترکیبات مشابه هورمون دارد و می­تواند در کاهش کلسترول خون موثر واقع شود. همچنین قابلیت مقابله با افسردگی و استرس را در بدن افزایش می­دهد. ترکیبات جینسینوساید موجود در ریشه جنسینگ، به افزایش توان یادگیری مغز و تمرکز بیشتر، همچنین تنظیم سوخت­وساز بدن و کاهش تری ­گلیسرید کمک می­کند.

به دلیل وجود ترکیبات استروئید در گیاه جنسینگ، که به استروئیدهای طبیعی موجود در بدن بسیار نزدیک می­باشند، استفاده از این گیاه برای ورزشکاران به ویژه افرادی که بدنسازی انجام می­دهند، توسط متخصصان تغذیه بسیار توصیه شده است. از دیگر ترکیبات مغذی جنسینگ می­توان به عنصر ژرمانیوم اشاره کرد که به دلیل اثر دی­هیدروژنی خود برای بخش­هایی از بدن به ویژه کبد، مفید می­باشد. در ادامه به دیگر خواص این گیاه درمانی اشاره می­کنیم:

  • به تعویق انداختن پیری و پیشگیری از نشانه­های آن به ویژه چروک پوست
  • پیشگیری از سردرد
  • تنظیم خواب و مقابله با اختلالات آن
  • کمک به تسکین عوارض ناشی از یائسگی
  • تقویت قوای جنسی و کیفیت رابطه جنسی
  • آرامش سیستم عصبی
  • کمک به رفع بی­حالی
  • بهبود عملکرد گردش خون
  • افزایش اکسیژن­رسانی به سلول­ها
  • ایمن­سازی بدن برای مقابله با بیماری­ها و کاهش ابتلا به سرماخوردگی در طول سال
  • بهبود ناراحتی و مشکلات گوارشی
  • پیشگیری از ریزش مو

 

خواص جنسینگ برای مردان

مطالعات نشان داده­اند که ریشه این گیاه می­تواند از تحلیل رفتن نیروی جنسی پیشگیری کند. هر دو نوع جنسینگ آمریکایی و آسیایی می­توانند در تنظیم قند و کلسترول خون نقش موثری ایفا کنند. اما نوع کره­ای گیاه Ginseng را می­توان بهترین نوع در بهبود مشکلات جنسی به ویژه در مردان برشمرد.

مطالعه­ای که بر روی ۴۵ مرد که از مشکل نعوظ به هنگام رابطه جنسی رنج می­بردند، نشان داده است که مصرف گیاه جنسینگ علاوه بر افزایش توان نعوظ، بر افزایش لذت در طول رابطه نیز کمک کرده است. به این منظور، می­توان روزانه تا ۱ گرم ریشه خشک ­شده این گیاه را در وعده­های غذایی استفاده کرد. دوره درمان حدودا ۳ ماه می­باشد و باید توجه داشت که نباید در مصرف این گیاه پرخاصیت زیاده ­روی کرد.

 

 

از دیگر خواص جنسینگ در مردان می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تراکم و تعداد اسپرم موجود در منی و در نتیجه بالا رفتن قدرت باروری
  • تامین ویتامین و املاح مورد نیاز بدن
  • کمک به درمان اختلالات ناباروری مردان
  • تقویت عصب­های تناسلی که در پیشگیری از زودانزالی بسیار موثر می­باشد.

 

خواص جنسینگ برای زنان

 

از خواص مهم این گیاه بر زنان می­توان به تنظیم هورمون­ها و در نتیجه عادت ماهیانه اشاره کرد. همچنین با کنترل و تنظیم هورمون استروژن، می­تواند عوارض دوران یائسگی مانند گرگرفتگی، تپش قلب، بی­قراری و … را در زنان کاهش دهد. این گیاه به دلیل دارا بودن آنتی­اکسیدان و تحریک کلاژن­سازی پوست، زمان نمایان شدن چروک­های پوستی را به تعویق انداخته و شادابی بدن را به ارمغان می­آورد. علاوه بر این، به دفع سموم و کاهش عفونت در بدن کمک کرده و در نتیجه سلامت سیستم دفاعی بدن آن­ها را ارتقا می­دهد. از دیگر خواص جنسینگ بر سلامت زنان می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محرک جریان گردش خون در نتیجه کمک به عملکرد ورزشی زنان
  • کمک به افزایش تمرکز به ویژه در دوران یائسگی
  • پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان سینه
پیشنهادی:  قرص روغن ماهی امگا 3 چیست ؟

 

جنسینگ را چگونه مصرف کنیم؟

ریشه جنسینگ خشک شده به عنوان خوراکی در غذاهایی مانند سوپ و یا کنار وعده­های مختلف مصرف می­شود. علاوه بر این می­توان به صورت دم­کرده یا جوشانده نیز مصرف شود. شکل­های دارویی به صورت کپسول یا قرص نیز وجود دارند که با ترکیب با سایر گیاهان دارویی به درمان بسیاری از مشکلات کمک می­کند. یکی از اشکال رایج مصرف این گیاه به صورت عصاره می­باشد. می­توان به صورت چای دم کرده و نوشید، یا به همراه عسل در میان وعده مصرف نمود. مقدار توصیه شده برای مصرف به اندازه حدود ۱ تا ۲ گرم در روز می­باشد.

 

جنسینگ موثر در تقویت حافظه

همان­طور که اشاره شد، عصاره این گیاه در عملکرد مغز تاثیرگذار است. برای بهره­مندی از این خاصیت، می­توان روزانه به صورت ناشتا یک کپسول حاوی ۳۰۰ میلی­گرم جنسینگ مصرف کرد. برای مشاهده اثربخشی بهتر، می­توان دوره مصرف را تا ۴۵ روز کامل نمود.

 

جنسینگ و تقویت قوای جسمی

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از گیاه Ginseng، می­توان به اندازه ۳ قاشق ریشه جنسینگ را در ۱ لیتر آب خنک مخلوط کرد و سپس جوشاند. پس از آن که از روی حرارت برداشته شد، به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. می­توانید روزانه تا ۲ فنجان از این نوشیدنی میل نموده و تا حداکثر ۳ ماه مصرف را ادامه دهید.

 

چای جنسینگ

در ظرفی چینی یا غیر فلزی، مقداری آب را بجوشانید. حدود ۱ تا ۳ گرم از ریشه خشک شده گیاه جنسینگ را به آب جوش افزوده و شعله را کم کنید. اجازه دهید با حرارت کم چای دم بکشد. این کار ممکن است ۳۰ دقیقه زمان لازم داشته باشد. برای غلظت بیشتر می­توانید برای دم کشیدن چای زمان بیشتری اختصاص دهید. پس از دم کشیدن حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود.

این چای را می­توانید تا ۲ فنجان در روز میل نمایید. البته گیاه Ginseng را می­توانید به صورت خرد شده نیز دم کرده و استفاده نمایید. اما در این حالت، تکه­های ریشه تا مرحله خنک شدن باید در داخل قوری بمانند. همچنین برای نرم کردن ریشه­ها می­توان چند دقیقه در مایکروویو قرار داد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا