مکمل هامکمل های غذایی

قرص جوشان برای چه افرادی مناسب است ؟

قرص جوشان یکی از مکمل های محبوب می باشد که همه ما در طول عمرمان بارها آن را استفاده کرده ایم. این قرص ها به دلیل دارا بودن انواع ویتامین ها در تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین انرژی بسیار موثر بوده اند اما باید توجه داشت که در مصرف آن زیاده روی نشود که عوارض جدی برای بدن به بار می آورد.

 

دانستنی هایی در مورد قرص جوشان

همه ما حداقل در طول عمرمان برای یکبار هم که شده از قرص جوشان استفاده کرده ایم و طعم مطلوب آن را به یاد داریم. این قرص یکی از محبوب ترین مکمل ها است که نه تنها در مواقع بیماری بلکه در زمان سلامت هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر افراد قرص جوشان را به نام ویتامین c می شناسند در حالی که قرص جوشان حاوی ویتامین دیگر است.  بسیاری از افراد این مکمل پر خاصیت را در به صورت روزانه یا هفتگی مورد استفاده قرار می دهند اما لازم است که مصرف این قرص با تجویز و مشورت پزشک صورت گیرد زیرا ازدیاد در مصرف آن ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد.

 

مهمترین عوارض قرص جوشان

همانطور که میدانید برخی از داروها عوارضی برای بدن دارند که این قرص هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف طولانی مدت و بدون تجویز پزشک در دراز مدت عوارض جدی برای بدن دارد زیرا بر سیستم گوارشی، بالا بردن فشار خون، ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن و ایجاد یک سری حساسیت ها را بدنبال دارد و به همین دلیل توصیه می شود که مصرف این ماده با تجویز پزشک صورت گیرد.

نحوه مصرف این قرص به این صورت می باشد که حتما باید در آب حل شود در حالی که برخی از افراد این قرص را بدون مصرف آب مورد استفاده قرار می دهند که به مرور آسیب جدی به دستگاه گوارش وارد می کند زیرا این قرص دارای گاز کربن می باشد و آزاد شدن سریع ویتامین ها علاوه بر اینکه می تواند سبب آلرژی شود مشکلات جدی را برای دستگاه گوارش به وجود می آورد در حالی که بسیاری از پزشکان تاکید دارند که بعد از مصرف این محلول برای جذب بهتر آن ضروری است که از مایعات بیشتری استفاده شود.

 

معرفی خاصیت قرص جوشان

 

قرص های جوشان نسبت به سایر قرص ها خاصیت و مزایای زیادی دارند که مهمترین این خواص عبارتند از:

  • این قرص ها اثر بخشی دارو را تسریع می بخشند و به دلیل وارد شدن داروی موجود در قرص به صورت محلول سرعت جذب آن بالا می باشد و وجود PH محلول قرص جوشان باعث تخلیه سریع دارو از معده به روده کوچک می شود که این عوامل اثر بخشی این قرص را در مقایسه با قرص های معمولی افزایش می دهند.
  • بسیاری از افراد به سختی می توانند عمل بلعیدن قرص و کپسول را انجام دهند و به همین دلیل از خوردن قرص امتناع می کنند در حالی که این قرص نیازی به بلعیدن ندارد و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • محلول این قرص به دلیل داشتن PH خنثی مشکل گوارشی را ایجاد نمی کند و سبب تحریک معده و روده نمی شود.
  • یکی از مزایای مهم این قرص نسبت به شربت و محلول های دارویی حمل آسان آن می باشد.
  • بالا بودن پایداری این قرص ها در طولانی مدت، این قرص ها خواص دارویی را برای مدت زمان طولانی حفظ می کنند.
  • بالا بودن اثر درمانی این قرص ها در مقایسه با قرص های معمولی که علت آن را می توان به آزاد شدن دی اکسید کربن از این قرص ها عنوان کرد که به حل شدن مواد دارویی و نفوذ بهتر آن کمک می کند
  • اضافه کردن طعم دهنده های مطلوب به قرص های جوشان باعث می شود که طعم بد مزه دارو را بپوشاند و مصرف آن را برای بیماران مطلوب کند
پیشنهادی:  مکمل غذایی برای افزایش وزن کودکان

این موارد تنها بخشی از خواص و مزایای قرص جوشان است که در این محتوا به آن اشاره شده است.

 

زمان مناسب برای مصرف قرص های جوشان

از آنجایی که امروزه ویتامین های زیادی را در قالب قرص های جوشان تولید می کنند نمی توان  زمان مناسب برای مصرف قرص جوشان معرفی کرد زیرا زمان مصرف هر یک از این ویتامین ها متفاوت می باشد به عنوان مثال امروزه کلسیم، ویتامین C، زینک و … را در قالب قرص جوشان تولید می کنند که زمان مصرف و نحوه مصرف هر یک از این قرص ها متفاوت می باشد. برای مثال زمان مناسب برای مصرف قرص جوشان ویتامین C بعد از هر وعده غذایی یا همراه با غذا ذکر کرده اند.

 

قرص جوشان بخوریم یا نه؟

یکی از مهمترین سوالاتی که درباره مصرف قرص های جوشان برای همه پیش می آید این است که قرص جوشان را مصرف کنیم یا نه؟ امروزه با توجه به تغییرات قابل ملاحظه ای که در سبک زندگی به وجود آمده و بالا رفتن مصرف غذاهای ناسالم و استفاده کمتر از میوه و سبزیجات و گوشت و ماهی سالم سبب شده که به مرور سطح ویتامین بدن با کاهش مواجه شود و همین امر سبب می شود که مصرف این قرص ها صورت گیرد اما باید توجه شود که مصرف آن با تجویز پزشک صورت گیرد و مصرف طولانی مدت و خودسرانه این قرص ممکن است اثرات سوء بر بدن داشته باشد.

 

 

آیا مصرف قرص های جوشان سبب چاقی می شود؟

بسیاری از افراد برای لاغر شدن مصرف مواد غذایی خود را کاهش می دهند و به مرور با کاهش سطح انواع ویتامین ها در بدن روبرو می شوند و این دیدگاه را دارند که مصرف قرص جوشان سبب چاقی آنها می شود در صورتی که مصرف این نوع قرص ها هیچ گونه تاثیری بر چاقی و لاغری بدن ندارد و حتی برای افراد با اضافه وزن شدید که انجام بسیاری از ورزش های سنگین برای آن ها مشکل می باشد توصیه می شود که هفته ای دو الی سه بار از این قرص ها استفاده کنند و در صورت مصرف منظم این قرص ها متابولیسم بدن را منظم کرده و سوخت و ساز بدن را به حالت عادی باز می گرداند.

پیشنهادی:  بهترین قرص مکمل غذایی برای خانمها

 

مصرف قرص های جوشان به چه کسانی توصیه نمی شود؟

هر چند که قرص های جوشان دارای مقدار قابل توجهی ویتامین های مفید برای بدن  است اما مصرف این قرص ها برای برخی از افراد دچار بیماری نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه یکسری عوارض هم به وجود می آورد به عنوان مثال قرص جوشان کلسیم برای افرادی که دارای بیماری های کلیوی یا سنگ کلیه هستند  بسیار خطرناک می باشد. بنابراین مصرف این قرص ها برای  افراد دارای بیماری های جسمی خاص باید  با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

نکات بسیار مهم در مصرف قرص های جوشان

با توجه به بالا بودن تنوع قرص های جوشان ضروری است که هر قرص را به صورت جداگانه مصرف کرد و از ترکیب کردن چندین نوع قرص جوشان و استفاده همزمان آن ها خودداری کرد زیرا بسیاری از این قرص ها با یکدیگر تداخل دارویی دارند و در صورت مصرف همزمان اثرات سویی بر بدن می گذارند و این نکته هم باید در نظر داشت که حتما این قرص ها باید در آب محلول شوند و بدون آب استفاده نشوند و باید این قرص ها به صورت کامل در آب حل شوند و بعد مورد استفاده قرار گیرند زیرا در صورتی که به صورت کامل در آب حل نشوند و مورد مصرف قرار گیرند انواع بیماری های گوارشی و نفخ معده را بدنبال دارند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در خرید این قرص ها، خرید از داروخانه های معتبر و با تجویز پزشک است زیرا این دارو با سلامت انسان در ارتباط است و قبل از مصرف، نحوه مصرف و تاریخ تولید و انقضا و … را حتما مطالعه بفرمایید و اینکه مزه مطلوب و خوشمزه آن نباید سبب شود که مصرف روزانه آن بالا رود و از آن به عنوان شربت استفاده شود زیرا این قرص ها حاوی دارو می باشند و مصرف بیش از مقدار معین در روز ممکن است عوارض جدی برای بدن داشته باشد. بنابراین باید در خرید و مصرف آن دقت لازم را داشت زیرا کوچکترین سهل انگاری و مصرف خودسرانه سلامت بدن را نشانه می گیرد.

 

انواع قرص های جوشان

قرص جوشان ویتامین C، آهن، کلسیم،  گلوکزامین و کندروئیتین، روی، مولتی ویتامین، منیزیم و … از مهمترین قرص های جوشان هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا