مکمل ها

اهمیت استفاده از ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بر طبق تحقیقات وسیع انجام گرفته در چین، دانشمندان به این موضوع پی بردند که تزریق ویتامین c به بدن به صورت وریدی می تواند سبب ظهور بهبودی و واکنش با کیفیت تر دستگاه ایمنی در برابر ویروس گردد. این ویتامین به صورت طبیعی در اغلب سبزی ها و میوه جات دیده می شود.

 

 

اهمیت استفاده از ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی بدن :

 

در زندگی های امروزه، کمتر کسی پیدا می شود که با ویتامین c و فواید آن آشنا نباشد، اکثریت ما هنگامی که اسم این ویتامین به گوشمان میخورد اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند، کمک به روند سرماخوردگی است و از آنجایی که این ویتامین برای بهبود انواع سرماخوردگی ها بسیار موثر است، اغلب افراد بر این تصور هستند که می تواند به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از بیماری کرونا نیز مثمر ثمر واقع شود.

با گسترش بیماری کرونا این سوال مطرح شد که : آیا این ویتامین می‌تواند نقشی همانند آنچه که در برابر بیماری های سرماخوردگی ایفا می کند در برابر کرونا نیز داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال افراد موافق و مخالف زیادی دیده می شود. اما به منظور نتیجه گیری از تمامی نظریه ها می بایست به چگونگی عملکرد و نقش این ویتامین در بدن بپردازیم. برای دریافت آخرین اطلاعات به روز و پاسخ به سوالات خود با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

آشنایی بیشتر با طیف عملکردی ویتامین c ؟

 

از چندین دهه قبل پزشکان و دانشمندان به نقش بسیار موثر ویتامین c در پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین تسریع روند درمان در حین درگیری فرد با این بیماری پی برده بوده اند و این موضوع سبب شد تا نگاه عمیق تری به طیف عملکردی ویتامین سی در بدن داشته باشند.

با تحقیقات گسترده آنها در این رابطه، به این نتیجه رسیدند که ویتامین سی می تواند در برخورد با اختلالات و عفونت های تنفسی به شکل مفیدی عمل کند، چرا که با مصرف این ویتامین بدن می‌توانست در برابر واکنش آلرژیک و عفونت ها پاسخ ایمنی قوی را بدهد.

به علاوه این طور مشاهده شد که ویتامین c در ارتقاء فعالیت دستگاه ایمنی بدن در برابر بیماری و درگیری های ویروسی نقش شایانی را بازی می کند و با ادامه روند مطالعات پزشکان متوجه شدند که این ویتامین با میزان مصرف (دوز مصرفی) بیشتر توانایی خاصیت ضد ویروسی نیز دارد.

به علت طیف عملکردی گسترده این ویتامین و نقش بسیار مفید آن در تقویت قوای سیستم ایمنی، از هنگام شروع بیماری کووید ۱۹ پزشکان سعی بر فهمیدن تاثیر این ویتامین بر روند بهبودی بیماری کرونا داشته اند و خوشبختانه به نتایج مثبتی  نیز رسیدند.

پیشنهادی:  اهمیت تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن

* البته این موضوع را فراموش نکنید که طیف عملکردی این ویتامین در بدن بسیار گسترده است ولی موضوع بحث این مقاله بیشتر در باب تاثیر آن در سیستم ایمنی بدن در هنگام بیماری و ابتلا به کرونا می باشد.

 

آیا ویتامین c می تواند در روند بهبود کرونا موثر باشد ؟

 

بر طبق تحقیقات وسیع انجام گرفته در چین، دانشمندان به این موضوع پی بردند که تزریق ویتامین c به بدن به صورت وریدی می تواند سبب ظهور بهبودی و واکنش با کیفیت تر دستگاه ایمنی در برابر ویروس گردد.

متاسفانه در برخی از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند دیده شده است که، ویروس در بدن سبب ایجاد اختلالی به نام “طوفان سایتوکانی” می گردد. در این عارضه، دستگاه ایمنی بدن دچار مشکل شده و به جای آنکه ویروس ها را مورد هدف قرار دهد به سلول های ریوی بدن حمله کرده و در واقع یک چرخه معکوس و معیوب ایجاد می شود و فرد بیمار به جای طی کردن روند درمان و بهبودی، مرتباً وضعیت وخیم تری پیدا می کند.

در طی مطالعات بالینی انجام شده بر روی تاثیر ویتامین c بر اختلال سایتوکانی دیده شد که :  با تزریق ویتامین سی به بیماران مبتلا به کرونا، علاوه بر تسریع روند بهبودی، احتمال بروز این اختلال نیز در این بیماران به میزان چشمگیری کمتر شد.

به عبارت دیگر با استفاده از این ویتامین، بدن شما می‌تواند دیوار دفاعی در برابر ویروس و عوامل عفونی تشکیل دهد و از آنجایی که فعالیت و تاثیر این ویتامین در مقابل میکروارگانیسم های مضر به کرات مشاهده شده است پس نمی‌توان تاثیر آن را  به منظور جلوگیری از کرونا انکار کرد. البته این ویتامین به عنوان یک داروی برطرف کننده کووید ۱۹ محسوب نمی شود اما می تواند به عنوان نقش حمایتی در روند پیشگیری و یا حتی بهبود بیماری مفید واقع شود.

 

نکات مصرف ویتامین c :

 

پس از بیان فواید و نقش های مفید این ویتامین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ویتامین c جزء ویتامین های محلول در آب محسوب می‌شود، لذا مصرف بیشتر آن می‌تواند از راه ادرار دفع گردد.

به علت حضور اسید آسکوربیک، این ویتامین واجد خصلت اسیدی می باشد و چنانچه در مصرف ویتامین سی افراط کنید به علت ویژگی اسیدی آن، ریسک ایجاد اختلالات گوارشی و کلیوی در شما وجود دارد.

پس به طور خلاصه این طور می‌توان گفت که، هر چند نقش این ویتامین حیاتی و غیر قابل انکار است اما هرگز در مصرف آن زیاده‌ روی نکنید. شما می توانید با مشورت پزشک یا داروساز دوز مصرفی روزانه خود را متوجه شده و طبق آن اقدام به مصرف نمایید نه بیشتر.

از آنجایی که ویتامین سی محلول در آب بوده، لذا بالاترین سطح جذب آن هنگامی رخ می دهد که شما آن را با معده خالی مصرف کنید. پس با این تعاریف بهترین زمان مصرف برای این ویتامین نیم ساعت پیش از صرف غذا و یا دو ساعت پس از میل کردن وعده اصلی غذایی است.

پیشنهادی:  ول من اورجینال ویتابیوتیکس

 

حجم مصرف ویتامین c برای افراد بالغ: ( در یک روز)

 

  • خانم ها : ml75
  • آقایان ml : 90
  • خانم ها در دوران بارداری : ml 85
  • خانم ها در دوران شیردهی : ml 120
  • چنانچه در حال مصرف سیگار هستید، می بایست با توجه به جنسیت خود میزان ۳۵ میلی گرم از افراد عادی بیشتر ویتامین c مصرف نمایید.

منابع غذایی حاوی ویتامین c :

 

این ویتامین در اغلب سبزی ها و میوه جات دیده می شود اما از منابع حاوی این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مرکباتی مثل : لیمو شیرین، پرتقال و گریپ فروت
  • میوه هایی مثل : کیوی، آناناس، توت فرنگی و طالبی
  • صیفی جاتی مثل : گوجه فرنگی،کلم قرمز، کلم بروکلی، گل کلم
  • فلفل های شیرین با انواع رنگ ها
  • این ویتامین در نان و غلات حضور ندارد و چنانچه ویتامین سی را در چنین محصولاتی مشاهده کردید یعنی به شکل غنی ‌شده به محتویات محصول اضافه شده است.

اما به یاد داشته باشید که حرارت دادن به مواد غذایی می تواند سطح آسکوربیک اسید موجود در آن ها را کاهش دهد، لذا پختن مواد غذایی و یا آب پز کردن سبزیجات با حرارت های بالا، احتمالاً سبب کم شدن و یا از بین رفتن کامل ویتامین سی در آنها خواهد شد، پس توصیه می شود حدالامکان مواد غذایی واجد این ویتامین را به شکل خام و یا نیم پز( با حرارت کم) میل کنید.

 

منابع حاوی ویتامین c به جز مواد غذایی :

 

گاهی برخی از افراد تنها با مصرف مواد غذایی نمی‌توانند ویتامین سی مورد نیاز بدن خود را تامین نمایند لذا پزشک و یا داروساز به آنها توصیه می کند تا به صورت کپسول، قرص و یا مکمل های حاوی این ویتامین کمبود مربوطه را در بدن جبران کنند.

یکی از موارد مصرف معمول این ویتامین، به شکل قرص های جوشان است. از آنجایی که بلع این قرص ها راحت تر از شربت و قرص و دیگر اشکال تولیدی است، اغلب افراد تمایل به مصرف آن دارند. با حل شدن  این قرص ها در آب علاوه بر بلع آسان تر، میزان جذب این ویتامین در بدن نیز به حداکثر خود می رسد.

 

هشدار مصرف ویتامین c :

 

به منظور حل شدن بهتر قرص جوشان، برخی از تولیدکنندگان به محتویات قرص نمک اضافه می کنند و این موضوع سبب افزایش ریسک اختلالات قلبی عروقی، سکته مغزی و قلبی، انسداد عروق و یا افزایش فشار خون می شود، پس در صورت مصرف قرص جوشان از آن دسته از محصولاتی استفاده کنید که فاقد نمک باشند و در صورت ابتلا به فشارخون حتماً پیش از مصرف، پزشک خود را در جریان بگذارید.

 

سخن پایانی :

 

به عنوان پیشنهاد آخر به شما توصیه می کنیم که تا مادامی که درگیر پاندمی کووید ۱۹ هستیم از مصرف ویتامین c غافل نشوید و حتماً آن را در برنامه رژیم غذایی خود اضافه کنید. اما همانطور که در بالاتر گفته شد از مصرف افراطی آن نیز بپرهیزید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا