مکمل ها

بهترین راه برای جلوگیری از کاهش بینایی و تقویت آن چیست؟

آیا اخیرا بینایی شما به طرز قابل توجهی کمتر شده است؟ در اینصورت حتما به دنبال راه های تقویت بینایی خود بوده اید. ممکن است در شیوه معمول زندگی شما یک یا چند عامل به طور همزمان بر این موضوع موثر باشد. در ادامه به بررسی عوامل کاهش بینایی و راه های تقویت بینایی می پردازیم. علاوه بر این تمریناتی به منظور تقویت بینایی ارائه می دهیم.

 

بهترین راه برای جلوگیری از کاهش بینایی و تقویت آن چیست؟

 

آیا اخیرا بینایی شما به طرز قابل توجهی کمتر شده است؟ در اینصورت حتما به دنبال راه های تقویت بینایی خود بوده اید. ممکن است در شیوه معمول زندگی شما یک یا چند عامل به طور همزمان بر این موضوع موثر باشد. در ادامه به بررسی عوامل کاهش بینایی و راه های تقویت بینایی می پردازیم.

روزنامه ها، صفحه کامپیوتر، نور تلویزیون و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش بینایی می گردند. تعداد کمی از افراد وجود دارند که درگیر اختلالات بینایی نیستند. آیا می توان این روند را متوقف کرد؟ کارشناسان معتقدند که این موضوع، تا حد زیادی، به خود ما بستگی دارد.

 

 دلایل کاهش بینایی چیست؟

 

  • عدم فعالیت عضلات چشم

اگر به طور مداوم به متن یک کتاب یا صفحه کامپیوتر نگاه کنیم، ماهیچه های کنترل کننده لنز چشم، ضعیف می شوند و فرد دچار کاهش بینایی می گردد. مانند همه ماهیچه هایی که وقتی مجبور به کار نیستند ضعیف می شوند و شکل طبیعی خود را از دست می دهند.

با انجام منظم تمرینات زیر، ماهیچه های چشم خود را تمرین دهید، این حرکات در تقویت بینایی بسیار موثر است.

  • رایانه و سایر منابع تابش الکترومغناطیسی

ابزارهایی مانند رایانه، تلفن های هوشمند و سایر ابزارهای الکترومغناطیسی، در کاهش بینایی چشم بی تاثیر نیستند. هر چند که این ابزار، موجب ایجاد سندرم خشکی چشم و کاهش بینایی می شوند، اما تصور زندگی بدون آنها امکان پذیر نیست.

آیا احساس خشکی و سوزش چشم دارید؟

چشمان شفاف شما به تازگی دچار قرمزی و عروق خونی ملتهب شده اند؟

آیا در تمرکز نگاه خود دچار مشکل شده اید؟

آیا بینایی شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؟

در صورت وجود این علائم، اول از همه، شما باید یک معاینه کامل پزشکی انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. اکنون، شما باید به یک برنامه روزانه صحیح فکر کنید، و زمان استفاده از کامپیوتر را محدود کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که در محل کار و هنگام احساس ناراحتی در چشم ها، بیست الی سی دقیقه به چشمان خود فرصت استراحت بدهید.

 

  • نور بیش از حد یا ناکافی در محل کار

روشنایی مناسب در محل کار، برای سلامت سیستم بینایی شما ضروری است. میز کار باید به طور یکنواخت روشن شود، زیرا تغییر نگاه از سوژه ای با نور بیشتر به سوژه ای با نور کمتر، موجب ناراحتی چشم ها و کاهش بینایی می شود. همچنین، نور زیاد منجر به ایجاد استرس های بصری می گردد.

 

قانون اصلی را به خاطر بسپارید: نورپردازی نه تنها باید با استانداردهای SanPiN مطابقت داشته باشد، بلکه باید با چشم های شما نیز سازگار باشد.

  • عادات بد
پیشنهادی:  مکمل غذایی برای مردان

دیگر لازم نیست کسی را متقاعد کنیم که سیگار کشیدن بر ریه ها و سیستم قلبی عروقی تاثیر مخربی دارد. اما همه در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری های چشمی نمی دانند. نیکوتین و سیانیدهای موجود در محصولات تنباکو، خون رسانی به چشم ها را مختل می کند، که به طور فزاینده ای منجر به ایجاد ملتحمه، احتقان عروقی و حتی آب مروارید می شود. آیا شما سیگاری هستید؟

علاوه بر این، علاقه به نوشیدنی های الکلی نیز بی ارتباط با کاهش بینایی نیست. الکل تاثیر عمیقی بر مغز دارد و به قسمتهایی از آن که مسئول فعالیت سیستم بینایی است، آسیب می رساند.

  • عامل وراثت

استعداد ژنتیکی برای بیماریهای چشمی از قبیل: نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و آب مروارید، عاملی است که نمی توان آن را رد کرد. ژنهایی که از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث برده ایم، می توانند چندین دهه در بدن ما پنهان بمانند و ناگهان در بزرگسالی ظاهر شوند. چه باید کرد؟ آیا باید تسلیم شد یا اینکه در برابر سرنوشت مقاومت کرد؟

پاسخ این سوال واضح است.

قطعا نباید منتظر ماند، زیرا سلامت چشم هایمان در دستان ماست.

معاینه منظم توسط پزشک را یک قاعده اصلی در زندگی خود قرار دهید: حداقل ۱ بار در سال، یک تشخیص جامع بینایی در یک کلینیک خوب انجام دهید. با تشخیص به موقع آسیب شناسی چشم و درمان مناسب، شما فرصت های بیشتری برای حفظ سلامت بینایی و جلوگیری از کاهش بینایی خواهید داشت.

 

تاثیر ویتامین ها بر تقویت بینایی

 

  • لوتئین و زآکسانتین

ویتامین ها به تقویت بینایی کمک می کنند، محتوای لوتئین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  لوتئین یک رنگدانه متعلق به گروه کاروتنوئیدهای حاوی اکسیژن و گزانتوفیل است. هر فرد باید ۵-۶ گرم لوتئین در روز دریافت کند. اما چرا چشم ها به لوتئین نیاز دارند؟ در شبکیه چشم ماکولا وجود دارد، رنگدانه اصلی آن همان لوتئین و مشتق آن زآکسانتین است. آنها همچنین در عنبیه، کوروئید و عدسی وجود دارند. همانطور که اشاره شد، لوتئین به حفظ بینایی و جلوگیری از کاهش بینایی کمک می کند. با کمبود آن، فرد به دلایل نامشخصی تار می بیند. همچنین لوتئین، بخشی از طیف خورشیدی را فیلتر می کند، یعنی از چشم در برابر نور شدید و همچنین در برابر رادیکال های آزاد ایجاد شده در نور محافظت می کند.

 

بله، غذاهای زیادی حاوی لوتئین هستند. از جمله: اسفناج، کدو، ذرت، نخود سبز، هویج، کرفس، حبوبات، خرمالو، کدو، هلو، مرکبات و غیره. اما، ما نمی توانیم مقدار زیادی از آنها را مصرف کنیم. بنابراین، به شما توصیه می کنیم که چشم های خود را “تغذیه” کنید و گزینه مناسب را همراه با پزشک خود انتخاب نمایید. البته بازگرداندن بینایی با کمک مکمل بینایی و مواد غذایی غیرممکن است، اما این ویتامین های بینایی، قطعا از مشکلات بعدی چشم های شما جلوگیری خواهند کرد.

لوتئین و زآکسانتین، نوعی کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که در گیاهان و در شبکیه چشم یافت می شوند. مکمل ها، موجب افزایش تراکم این رنگدانه ها در شبکه چشم میشوند.

  • روی

روی یا زینک که به طور طبیعی در چشم یافت می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است که در برابر آسیب سلولی از چشم محافظت می کند، در نتیجه موجب تقویت بینایی میگردد. روی، ماده معدنی اولیه در فرمول  AREDS است. هنگام مصرف روی، جذب مس کاهش می یابد. توصیه می کنیم که روی را به همراه مکمل های مس مصرف نمایید.

  • ویتامین ب۱ (تیامین)
پیشنهادی:  اهمیت ریکاوری بدن تمرین و نقش مکمل

ویتامین B1،  برای سلامت و تقویت بینایی ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B1، به همراه برخی از ویتامین های دیگر، خطر مبتلا شدن به آب مروارید را کاهش می دهد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

ویتامین B1 که به عنوان یکی از ویتامین های “ضد استرس” در گروه ویتامین های B شناخته می شود، التهاب را کاهش می دهد. در نتیجه ویتامین ب۱ میتواند به درمان یووئیت، که نوعی بیماری التهابی چشم است کمک کند.

 

  • اسیدهای چرب امگا ۳

رژیم غذایی اکثر افراد حاوی مقدار کافی اسیدهای چرب امگا ۳ نیست. منبع اصلی این ویتامین، ماهی است. سلول های گیرنده نوری در شبکیه چشم حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ هستند. برخی معتقدند که دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، که نوعی اسید چرب امگا ۳ است؛ به رشد سلول های شبکیه چشم کمک می کند. همچنین انتظار می رود که اسیدهای چرب امگا ۳ موجب بهبود التهاب چشم شود.

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که، افرادی که بیشتر از دیگران از دو اسید چرب امگا ۳ ، یعنی DHA  و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) استفاده می کنند، کمتر دچار کاهش بینایی می شوند. سطوح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ با سندرم خشکی چشم و رتینوپاتی در ارتباط است. رتینوپاتی نوعی بیماری است که باعث آسیب پیشرونده به شبکیه میشود.

 

  • ویتامین C

تحقیقات نشان داده است که ویتامین C، احتمال مبتلا شدن به آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این، موجب تقویت بینایی می گردد. دو مورد از این مطالعات نشان دادند که ترکیبی از مکمل های ویتامین C و E خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و پیشرفت آب مروارید را کند می کنند.

 

سایر نکات مهم برای حفظ سلامت چشم ها

 

  • به اندازه کافی بخوابید

بخشهای زیادی از بدن ما با خواب عملکرد بهتری خواهند داشت. چشم ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کم خوابی می تواند منجر به خستگی چشم، خشکی چشم و تاری دید و در نتیجه، کاهش بینایی شود. در حالی که خواب کافی باعث می شود چشم ما از تمرکز مداوم، فاصله بگیرد و این موضوع، به چشم این امکان را می دهد که رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند.

 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) حداقل ساعات خواب استاندارد برای سنین مختلف را ارائه کرده است که در ادامه به آنها میپردازیم:

  • هفت ساعت خواب برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۰ ساله
  • هفت تا نه ساعت برای بزرگسالان ۶۱ تا ۶۴ ساله
  • هفت تا هشت ساعت برای بزرگسالان بالای ۶۴ سال

 

  • آب کافی بنوشید

هنگامی که چشم ها از رطوبت کافی برخوردار نیستند، می توانند خشک و ملتهب به نظر برسند. علاوه بر این، این مشکل با افزایش استفاده از صفحه نمایش همچنان بیشتر خواهد شد.

 

آکادمی ملی علوم، مصرف آب روزانه در حدود ۲.۷ لیتر برای زنان و ۳.۷ لیتر برای مردان توصیه نموده است. این مقدار، شامل مایعات نوشیدنی و مایعات موجود در غذا می باشد. اما توجه داشته باشید که نیاز دقیق بدن شما به مصرف آب، به عواملی مانند سن، وزن و فعالیت بدنی شما بستگی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا