مادر و کودکمکمل داروییمکمل ها

اهمیت استفاده مکمل قطره کودک فروگلوبین در کم خونی کودکان

هموگلوبین یکی از مولکول های مهم و پیچیده ای است که در بدن انسان وجود دارد و وظیفه دارد که اکسیژن را به دیگر سلول های بدن انتقال دهد. آهن هسته ی مرکزی هموگلوبین است و خود به تنهایی وظیفه ی ساخت گلبول های قرمز را برعهده دارد. کمبود آهن در بدن منجر به کم خونی در افراد و کودکان می شود.

تا ۶ ماهگی و تا زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می شود، میزان آهن کافی به بدن کودک می رسد و مشکلی برای او به وجود نمی آید اما بعد از ۶ ماهگی و زمانی که کودک از غذا های جامد استفاده می کند، ممکن است آهن کافی به او نرسد و مشکلات زیادی مانند کم خونی برای کودک به وجود آید. به همین سبب بعد از ۶ ماهگی باید از قطره کودک فروگلوبین استفاده کرد.

 

قطره کودک فروگلوبین حاوی  چه موادی است؟

 

شربت و قطره فروگلوبین برای جلوگیری از کم خونی در کودکان از مواد مختلفی تشکیل می شود تا نیاز های اصلی بدن کودک را تامین کند. از مهم ترین موادی که در این شربت وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آهن

یکی از مواد اصلی این شربت، آهن است که برای جلوگیری از کم خونی در کودکان در این شربت وجود دارد. آهن در هموگلوبین وجود دارد و باعث می شود که اکسیژن بهتر و راحت تر به تمام سلول های بدن انتقال داده شود. سلول های مغزی از مهم ترین سلول هایی هستند که نیاز به اکسیژن دارند. آهن می تواند به خوبی عمل خونسازی را انجام دهد و باعث شود که کودک دچار کم خونی نشود.

ویتامین c

یکی از مهم ترین موادی که در قطره کودک فروگلوبین وجود دارد، ویتامین سی می باشد. ویتامین سی می تواند باعث شود که آهن سریع تر و به شکل بهتری جذب شود تا کم خونی در کودکان کمتر مشاهده شود. علاوه بر آن ویتامین سی باعث سفت شدن لثه ها نیز می شود.

مس

یکی دیگر از مواد مهمی که در شربت فروگلوبین وجود دارد، مس می باشد. مس تاثیرات مهم و بیشماری در بدن دارد. به طور مثال مس می تواند باعث شود که آهن به شکل بهتری در بدن جذب شود و از کم خونی جلوگیری شود.. علاوه بر آن، همچنین مس می تواند باعث شود که سلول های عصبی فعالیت کامل و مناسبی داشته باشند.

روی

در شربت فروگلوبین ، روی نیز وجود دارد. روی اثرات بسیار مهمی در بدن افراد دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات پوست و مو، درمان کم خونی، درمان و بهبود اختلالات مفصل و … اشاره کرد.

پیشنهادی:  تجربه دلنشین از خرید اینترنتی مکمل ها

 

کمبود آهن و ویتامین c چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

برخی از والدین نسبت به استفاده از قطره کودک فروگلوبین بی توجهی می کنند و نمی دانند که در صورت عدم استفاده از این شربت چه مشکلاتی ممکن است برای کودک آن ها به وجود آید. در این قسمت برخی از نتایج کم خونی، کمبود آهن و ویتامین c را برای شما بازگو می کنیم.

کمبود آهن می تواند باعث کم خونی، کاهش اشتها، ایجاد مشکل در رشد کودک، مشکل در یادگیری، سردی پا و دست، ایجاد ضعف عضلانی، مشکل در حرکت و … شود. این موارد تنها برخی از مشکلاتی است که ممکن است برای کودک و نوزاد به وجود آید به همین سبب باید در استفاده از این قطره دقت کافی را داشت.

کمبود ویتامین c نیز می تواند باعث کم خونی، خونریزی های پوستی، ایجاد ضعف، خونریزی لثه، خستگی غیر متعارف ، ضعیف شدن مویرگ ها و … شود.

 

 

چه کودکانی بیشتر در معرض کم خونی و کمبود آهن هستند؟

برخی از کودکان و نوزادان نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر هستند و باید با دقت بیشتری از قطره کودک فروگلوبین برای آن ها استفاده کرد. از مهم ترین این کودکان می تواند به موارد زیر اشاره کرد.

  • کودکانی که وعده های غذایی آن ها نا مرتب است و در زمان خاصی غذا نمی خورند.
  • کودکانی که از مادرانی متولد می شوند که خود مادر کمبود آهن و کم خونی دارد.
  • کودکانی که بیشتر از اندازه از شیر گاو تغذیه می کند. کودکان باید تا حد مشخصی از شیر گاو استفاده کنند.
  • کودکانی با کمبود وزن و به شکل نارس متولد می شوند ممکن است دچار کمبود آهن و کم خونی شوند.
  • کودکانی که با بیماری های روده ای و عفونی روبرو هستند. این بیماری ها باعث می شود که جذب مواد غذایی با مشکل مواجه شود در نتیجه کودک دچار کم خونی می شود.
  • کودکانی که از رژیم های غذایی تغذیه می شوند. اگر مادر در زمان حاملگی دارای رژیم گیاهی باشد، ممکن است نوزاد با مشکل کم خونی و کمبود آهن روبرو شود.
  • کودکانی که در معرض سرب قرار دارند نیز ممکن است دچار کم خونی شوند.

 

نحوه ی مصرف شربت فروگلوبین

برخی از افراد گمان می کنند که این شربت تنها برای کودکان و نوزادان تعبیه شده است. اما این تصور غلط است و با توجه به اثرات بسیار مثبتی که شربت فروگلوبین دارد، بزرگسالان نیز می توانند از آن استفاده کنند. برای آشنایی با نحوه ی مصرف این قطره به موارد زیر دقت کنید. دقت داشته باشید که برای اثر بیشتر این شربت باید آن را بعد از غذا مصرف کرد.

برای جلوگیری از کم خونی در نوزادان باید این شربت را یک بار در روز به اندازه ی نصف قاشق مرباخوری استفاده کرد.

برای کودکان چهار تا شش سال نیز باید این شربت را دو بار در روز و هر مرتبه به اندازه ی نصف قاشق مربا خوری استفاده کرد.

پیشنهادی:  مصرف سلنیوم در کودکان موثر است؟

برای کودکان هفت تا ۱۲ سال نیز باید شربت فروگلوبین را یک تا دو بار در روز به اندازه ی یک قاشق مرباخوری استفاده کرد.

بزرگسالان نیز می توانند این شربت را استفاده کنند. برای مصرف آن بزرگسالان باید سه بار در هر روز از این شربت به اندازه ی یک قاشق مرباخوری استفاده کنند.

در برخی از موارد برای خانم ها در دوران های بارداری و عادت ماهیانه نیز این شربت تجویز می شود تا مادر و نوزاد دچار کم خونی نشوند. آن ها باید سه مرتبه در روز، هر مرتبه یک قاشق مرباخوری از این شربت استفاده کنند.

 

قطره آهن و پوسیدگی دندان ها

برخی از والدین گمان می کنند که با استفاده از قطره ی آهن، دندان های کودکان دچار پوسیدگی می شود و به همین سبب این قطره و شربت ضروری را برای کودکان استفاده نمی کنند. این تصور کاملا غلط است و قطره ی آهن به هیچ عنوان باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود. برخلاف تصور برخی از افراد، حتی قطره ی آهن می تواند از پوسیدگی دندان ها نیز جلوگیری کند.

با مصرف این قطره و شربت، ممکن است دندان های کودکان به صورت موقت تغییر رنگ دهند و رنگ آن ها کمی سیاه شود، اما این تغییر رنگ نشانه ی پوسیدگی نمی باشد و در طولانی مدت از بین خواهد رفت. برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها شما می توانید بعد از استفاده از قطره ی آهن برای کودکان، به آن ها آب بدهید تا دندان ها رنگشان تغییر پیدا نکند.

 

 

نکات مهم در مورد نحوه ی استفاده از قطره کودک فروگلوبین

همانطور که بیان کردیم برای جلوگیری از کم خونی کودکان، باید از شربت فروگلوبین استفاده شود. این شربت علاوه بر کودکان برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا از کم خونی در آن ها نیز جلوگیری شود. برای استفاده از این شربت باید به نکات مختلفی دقت داشت تا مشکلی برای کودک به وجود نیاید. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قبل از مصرف، حتما بطری شربت را به خوبی تکان دهید.
  • تنها مقدار تجویز شده را به کودک بدهید و از استفاده ی بیشتر از آن پرهیز کنید.
  • برای خوردن راحت تر این قطره، از نوشیدنی های کافئین دار و یا شیر استفاده نکنید. زیرا این نوشیدنی ها باعث می شود که آهن به خوبی جذب بدن کودک نشود و از کمبود آهن و کم خونی جلوگیری نکند.
  • اگر می خواهید قطره ی آهن باعث سیاه شدن دندان ها نشود، سعی کنید قطره را به درون دهان کودک بریزید و برای خوردن راحت تر آن از آب استفاده کنید. استفاده از خمیر دندان و مسواک برای کودکان نیز می تواند از سیاه شدن دندان ها جلوگیری کند.

 

قطره کودک فروگلوبین ویتابیوتیکس ۳۰ میلی لیتر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا