بارداری

نکاتی درباره مراقبت های سه ماه دوم بارداری

مراقبت های سه ماه دوم بارداری با هدف اطمینان از سلامت شما و نوزاد در طول دوران بارداری انجام می شود . ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما می خواهد تا در سه ماهه دوم تقریبا هر چهار هفته یکبار ویزیت مراقبت های دوران بارداری را برنامه ریزی کنید.

همچنین در این دوران، رژیم غذایی سالم و متعادل یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای خود و نوزاد آینده خود انجام دهید. غذایی که می خورید منبع اصلی تغذیه برای کودک شما است؛ بنابراین مصرف غذاهایی که سرشار از مواد مغذی هستند؛ بسیار حیاتی است. تغذیه مناسب می تواند به رشد و نمو کودک شما کمک کند.

 در این مقاله با مراقبت های سه ماه دوم بارداری که شامل آزمایش های معمول، اندازه گیری رشد جنین و سایر آزمایشات است، آشنا خواهید شد. همچنین نکات تغذیه سالم در این دوران بارداری بیان می شود.

 

 

اصول اولیه را بررسی کنید

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما فشار خون و وزن شما را در هر ویزیت بررسی می کند و شما باید هر گونه نگرانی خود را بیان کنید. پس از آن، جنین مرکز توجه را به خود اختصاص می دهد. برای مراقبت های سه ماه دوم بارداری ارائه دهنده خدمات درمانی موارد زیر را انجام می دهد:

  • ردیابی رشد جنین با اندازه گیری فاصله بین استخوان شرمگاهی تا بالای رحم: یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی رشد جنین را اندازه گیری می کند.اغلب  این اندازه گیری در سانتی متر برابر با هفته های بارداری تا کنون است.
  • گوش دادن به ضربان قلب جنین در ملاقات های سه ماهه دوم: پزشک ممکن است با استفاده از ابزار داپلر به ضربان قلب جنین گوش دهد. داپلر حرکت را تشخیص داده و به شکل صدا منتقل می کند. همچنین به مادر اجازه می دهد ضربان قلب جنین را بشنود.
  • ارزیابی حرکت جنین: هنگامی که متوجه تپش قلب یا لگد می شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلا باردار بوده اید، این امر معمولا در حدود هفته بیستم یا زودتر اتفاق می افتد.

 

آزمایش های سه ماهه دوم بارداری

برای مراقبت های سه ماه دوم بارداری باید چکاپ ها یا آزمایش های مختلف قبل از بارداری را انجام دهید:

  • آزمایشات ژنتیکی: پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی شرایط ژنتیکی یا کروموزومی مانند اسپینا بیفیدا یا سندرم داون پیشنهاد کند.
  • سونوگرافی جنین: سونوگرافی جنین یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای گرفتن عکس از جنین در رحم استفاده می کند. سونوگرافی دقیق به پزشک کمک می کند تا آناتومی جنین را ارزیابی کند. همچنین این آزمایش ممکن است به مادر فرصتی بدهد تا جنسیت جنین را دریابد.
  • آزمایش خون: آزمایش خون برای بررسی شمارش خون و میزان آهن، بررسی نوع دیابت در دوران بارداری (دیابت بارداری) و بررسی عفونت های خاص پیشنهاد می شود. اگر Rh مثبت هستید – یک ویژگی موروثی که به پروتئین خاصی که در سطح گلبول های قرمز وجود دارد اشاره دارد – ممکن است لازم باشد برای بررسی آنتی بادی Rh آزمایش خون انجام دهید. اگر خون جنین Rh مثبت و عامل Rh خون شما منفی باشد و مخلوط شوند، این آنتی بادی ها ایجاد می شوند. اگر این بیماری درمان نشود، آنتی بادی ها ممکن است از جفت عبور کرده و به گلبول های قرمز جنین حمله کنند.
  • آزمایش ادرار: ممکن است نمونه ادرار شما برای وجود پروتئین یا علائم عفونت مورد آزمایش قرار گیرد.
  • آزمایشات تشخیصی: اگر نتایج آزمایش خون یا نتایج سونوگرافی نگران کننده باشد یا سابقه پزشکی شما نشان دهنده خطر بالا باشد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک آزمایش تشخیص جراحی مانند آمنیوسنتز را توصیه کند. در طی آمنیوسنتز، نمونه ای از مایع آمنیوتیک، مایعی که در دوران بارداری جنین را احاطه کرده و از آن محافظت می کند، برای آزمایش از رحم گرفته می شود.
پیشنهادی:  مکمل های سه ماهه سوم بارداری

 

مراقبت های سه ماه دوم بارداری: چه غذایی بخورید؟

رژیم غذایی سالم شامل موارد زیر است:

  • کربوهیدرات ها
  • چربی ها
  • پروتئین ها
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • مقداری آب
  • فیبر

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می کند که زنان باردار غذاهای روزانه خود را از پنج گروه مواد غذایی ضروری را انتخاب کنند. این پنج گروه غذایی عبارت اند از:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • لبنیات
  • دانه ها
  • پروتئین ها

USDA  دارای برنامه MyPlate برای مادران است که به شما اجازه می دهد محاسبه کنید که از هر گروه غذایی چقدر باید بخورید تا سطح توصیه شده ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت کنید.

 

مواد مغذی ضروری

برای مراقبت های سه ماه دوم بارداری، مصرف مولتی ویتامین قبل از تولد بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که در دوران بارداری تمام نیازهای ویتامین و مواد معدنی خود را برآورده می کنید.

خوردن غذاهای حاوی چربی امگا ۳ که برای رشد مغز نوزاد ضروری است، بسیار مفید است.

بسیاری از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهای دریایی هستند. با این حال، محدود کردن مصرف برخی غذاهای دریایی در دوران بارداری ایده خوبی است.

 

نکاتی برای تغذیه سالم

تهیه و طبخ غذا در خانه برای اطمینان از حفظ رژیم متعادل و سالم مفید است. اگر پخت و پز هر شب برای غذا بسیار دشوار یا زمان بر است، هر هفته یک یا دو ظرف بزرگ تهیه کنید و برای وعده های غذایی سریع در طول هفته، مقداری را فریز کنید.

غذای تازه همیشه گزینه ترجیحی است؛ اما برخی گزینه های شام منجمد نسبتا سالم نیز وجود دارد که می توانید در فروشگاه بخرید. غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی پروتئین بدون چربی، غلات کامل یا حبوبات و سبزیجات بوده و سدیم کمی داشته باشند.

پیشنهادی:  نکاتی درباره مراقبت های سه ماه آخر بارداری

 

مراقبت های سه ماه دوم بارداری: آنچه نباید بخورید

چند ماده غذایی وجود دارد که باید مصرف آن ها را محدود یا از خوردن آن ها در دوران بارداری خودداری کنید؛ از جمله گوشت خام، تخم مرغ و انواع خاصی از ماهی.

غذای دریایی

از خوردن ماهی های بزرگ مانند شمشیر ماهی، کوسه و ماهی خال مخالی خودداری کنید. این ماهی ها حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند؛ عنصری شیمیایی که می تواند به کودک شما آسیب برساند.

سعی کنید سایر غذاهای دریایی خود را به ۸  تا ۱۲ اونس در هفته که به طور متوسط ​​دو تا سه وعده غذایی در هفته در نظر گرفته می شود، مصرف کنید. این شامل غذاهای دریایی با جیوه نسبتا کم است، مانند:

  • میگو
  • ماهی سالمون
  • گربه ماهی
  • کنسرو ماهی تن سبک
  • ساردین

محصولات غیر پاستوریزه

از مصرف هرگونه محصول غیر پاستوریزه در دوران بارداری خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باکتری هایی وجود داشته باشند که باعث عفونت شوند. این شامل شیر غیر پاستوریزه، محصولات شیر ​​و آب میوه ها می شود.

برخی از پنیرهای نرم اغلب با شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند و بهتر است از آن ها اجتناب شود؛ مگر اینکه برچسب به وضوح نشان دهد که آن ها پاستوریزه شده یا با شیر پاستوریزه ساخته شده اند. این شامل موارد زیر است:

  • بری
  • فتا
  • پنیر آبی
  • پنیر تازه

کافئین

خوردن قهوه یا نوشیدنی های دیگر با کافئین در دوران بارداری مشکلی ندارد؛ اما سعی کنید مصرف خود را به این ۲۰۰ میلی گرم  (یک یا دو فنجان) در روز محدود کنید.

شیرین کننده های مصنوعی

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری ممکن است خطر چاقی کودک را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

الکل

نوشیدن الکل در دوران بارداری می تواند باعث ناهنجاری های هنگام تولد و سایر عوارض از جمله سندرم الکل جنین شود.

ورزش به منظور مراقبت های سه ماه دوم بارداری

ورزش در دوران بارداری به شما در مدیریت وزن کمک می کند. به لطف آن اندورفین باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. شنا و پیاده روی به ویژه انتخاب های خوبی هستند. شما باید از ورزش های شدید یا ورزش های تماسی، مانند اسکی روی آب، بسکتبال یا فوتبال خودداری کنید.

اگر قبل از بارداری ورزش نکرده اید، به آرامی شروع کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید. همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب در حین ورزش مهم است تا دچار کم آبی نشوید.

 

برای مراقبت های سه ماه دوم بارداری همیشه با پزشک مشورت کنید

سه ماهه دوم اغلب احساس سلامتی دوباره ای را به همراه دارد؛ زیرا حالت تهوع صبحگاهی معمولا کاهش می یابد، احساس می کنید نوزاد حرکت می کند، شکم شما بزرگ تر می شود و تغییرات زیادی اتفاق می افتد.

آنچه را که در ذهن دارید به پزشک خود بگویید حتی اگر پیش پا افتاده به نظر برسد. در مورد سلامتی شما یا سلامتی فرزندتان هیچ چیز بی اهمیت نیست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا