مکمل هامکمل های غذایی

اهمیت خواب بر سلامت فرد و تاثیر مکمل بر خواب آرام

خواب یکی از روند های طبیعی و مورد نیاز بدن انسان است که در ابتدای خلقت به آن پی برده شده است. اما بسیاری از ما در هنگام خوابیدن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم که داشتن خواب راحت را از ما سلب میکنند. اما با مطالعه مطالب زیر میتوانید در داشتن خواب راحت برا خود و اطرافیان خود موثر باشید.

 

اهمیت خواب بر سلامت فرد و تاثیر مکمل بر خواب آرام

بسیاری از ما در شب و هنگام خوابیدن با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم و این باعث عدم داشتن یک خواب راحت در بدن ما میشود. این عدم آرامش در شب برای افراد بسیاری اذیت کننده است و امکان دارد که این مشکل تا طلوع آفتاب و روشن شدن هوا نیز به طول بینجامد. هنگامی که بدن ما در حال استراحت(خوابیدن) است بسیاری از فرآیند های شیمیایی و حتی فیزیکی در بدن ما رخ میدهد. برای مثال میتوان به بازسازی بافت های عضلانی بدن و همچنین ترشح هورمون های مختلف از جمله هورمون رشد اشاره کرد. خوابیدن مناسب و کافی(برای افراد بالغ در حدود یک سوم کل شبانه روز) باعث بهبود عملکرد ذهن و عضلات و همچنین آماده سازی شما برای بلند شدن از خواب میشود. در طول خوابیدن، برخی از اعضای بدن شما فعالیت خود را کاهش(برای مثال کلیه) و از طرف دیگر برخی از اندام شما فعالیت خود را بسیار افزایش میدهند(نورون های مغز)؛ به طوری که در مواقعی حتی از حالت بیداری هم فعالتر هستند. پس در خواب، بدن شما همچنان بیدار است! این از اهمیت های خواب بود که شما را از آن مطلع کردیم. اما از همه مهمتر داشتن خواب راحت و آرامش در شب است که باید در ارتباط با این موضوع هم اطلاعاتی بیان شود.

 

مهیا کردن شرایطی برای داشتن یک خواب راحت

مزایایی که در قبال یک خواب خوب وجود دارد را در بالاتر بحث کردیم اما این مزایا مختص افرادی است که موفق شده اند بخوابند و در حال تجربه یک خواب راحت هستند. اما همیشه شرایط به گونه ای رقم نمیخورد که شما یک خواب خوب را تجربه کنید. در ادامه می پردازیم به توضیح شرایطی که بدن در آن زمان می تواند یک خواب خوب را برای خود تدارک ببیند.

 

 

شرایط محیطی

  1. تهویه مناسب: خوابیدن در یک محیط نامطبوع و همچنین گرم بسیار ناخوشایند و اذیت کننده است و می تواند ساعت ها شما را بیدار نگه دارد. اما شما می توانید با کاهش دمای اتاق خود (دمایی بین ۱۹ تا ۲۴) و همچنین معطر کردن اتاق به عطری ملایم در بهتر کردن روند خوابیدن خود موثر باشید.
  2. تشک و بالش مناسب: داشتن تشک و بالش مناسب از مهمترین بخش های خواب راحت محسوب میشود و با عدم رعایت چند نکته در این بخش، نه تنها در خوابیدن خود دچار مشکل می شوید بلکه باعث آسیب رسانی به گردن و ستون فقرات خود نیز میشوید. داشتن یک بالش و تشک مناسب که هم دارای پارچه ای با جنس مناسب و هم دارای ساختاری مطابق با ارگونومی بدن شما باشد؛ بسیار مهم است. در فصل تابستان نیز به دلیل بالا بودن نرخ تعریق بدن بهترین نوع پارچه، پارچه نخی است که قابلیت تنفسی بالایی دارد و همچنین میتوانید از پتو های نازک و یا ملحفه به عنوان رواندازی استفاده کنید.
  3. لباس خواب: هر گاه حرف از لباس خواب به میان می آید، ذهن همه به سمت لباس خواب هایی که در مغازه ها می بینند؛ می رود. اما منظور از لباس خواب، لباسی است که شما را تحت فشار قرار ندهد و محدودیت حرکتی برای بدن شما ایجاد نکند. بسیاری از افراد خوابیدن بدون لباس را پیشنهاد میکنند که به دلیل رسیدن اکسیژن بیشتر به پوست باعث جوانسازی پوست و از طرفی باعث داشتن خواب راحت نیز میشود. در غیر اینصورت می توان از لباس های سبک و نخی استفاده کرد.
  4. ایجاد محیطی آرام: ذهن انسان برای استراحت کردن به مکانی کاملا ساکت نیاز دارد. افرادی هم وجود دارند که می توانند در مکان های شلوغ استراحت کنند. فردی که در شرایط ساکت به خواب میرود بسیاری از مزیت های خواب در بدن او اتفاق می افتد ولی برای فردی که در مکان شلوغ مشغول استراحت است، این مزیت ها کمتر( و یا حتی دارای اثرات جانبی بدی) خواهد بود. با پخش یک موسیقی آرامش بخش نیز می توان شرایط را بهتر کرد و آرامش خود در هنگام شب را تضمین کنید.
پیشنهادی:  قطره خوراکی اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

 

شرایط فکری

مغز انسان فرمانده بدن است و تا زمانی که او برای خواب آماده نباشد، دستور به خوابیدن را صادر نمیکند(اگرچه شرایطی نادری وجود دارد که جسم ما خواب است و ذهن ما بیدار! که در این هنگام حس افتادن از بلندی و یا خالی شدن زیر پایمان را تجربه میکنیم). پس برای داشتن خواب راحت باید ذهن خود را آماده خواب کنیم.

  1. مطالعه کردن: چندین دقیقه در بستر خود و در شرایط مناسب با نور کافی به مطالعه کتاب، روزنامه، مجله و یا غیره بپردازید. با این کار ذهن خود را مشغول به انجام فعالیتی(ورزشی برای ذهن) میکنید که مانع از بروز افکار و ذهنیت پریشان کننده میشود. در واقع این کار به نوعی گول زدن ذهن تلقی میشود و شما ذهن خود را وادار به فعالیت می کنید
  2. مطالب اذیت کننده را یادداشت کنید: بسیاری از ما در موقع خوابیدن به کار های غلط و اشتباهی که در آن روز انجام داده ایم و یا کار هایی که در روز آینده می خواهیم انجام دهیم؛ فکر میکنیم و این امر باعث از دست دادن زمان مناسب برای خوابیدن می شود. شما می توانید آنها را یادداشت کرده تا در شرایط مناسب تری بتوانید به موضوعات فکر کنید.

 

شرایط تغذیه ای و فعالیت فیزیکی

ورزش در طول روز: مزایا و تاثیرات ورزش و فعالیت بسیار فراگیر و گسترده هستند. با فعالیت بدنی شما می توانید زمینه را برای داشتن خواب راحت فراهم کنید. علاوه بر ورزش فیزیکی، ورزش برای ذهن هم بسیار حائز اهمیت است و با انجام مدیتیشن میتوانید بر ذهن خود مسلط شوید و افکار پریشان کننده را از خود دور کنید. مدیتیشن در واقع یک ورزش برای خودآگاهی و تقویت تسلط شخص بر روی افکار خود است. خیلی از ما با افکاری که در شب و هنگام خواب به سراغ ما می آیند و باعث اذیت شدن ما میشوند، آشنا هستیم و گاهی هم نمیتوان آنها را کنترل کنیم. اینجاست که اهمیت مدیتیشن(به عنوان یک ورزش برای ذهن) در داشتن خواب راحت معین میشود.

پیشنهادی:  آیا مشروبات الکلی در چاق شدن تاثیر دارد

 

 

تغذیه مناسب: یکی از فاکتور های مهم در داشتن خواب راحت، تغذیه مناسب است. بسیاری از افراد با مصرف غذا های فست فود و چرب، باعث اختلال در خواب خود میشوند(به دلیل اینکه غذا های فست فود و چرب باعث اختلال در ترشح هورمون ملاتونین مغز می شوند و در نهایت خواب راحتی را تجربه نخواهند کرد). اما در کنار غذای مناسب، زمان هم پارامتری مهم است که می تواند تاثیرگذار باشد. بهترین موقع برای مصرف شام، حدود ۴ ساعت قبل از به بستر رفتن است(برای هر کسی با شرایط مختلف، می تواند متغیر باشد). اما بسیاری از مواقع این زمان رعایت نمی شود. در این صورت شما میتوانید با یک ورزش کوتاه و سبک (پیاده روی به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ای) تا حدودی به هضم غذای خود کمک کنید. بسیاری از متخصصین تغذیه به مصرف کم و حتی عدم مصرف شام تاکید میکنند.

مکمل غذایی

در کنار رعایت همه این شرایط باز هم اثرات اختلال در خواب برای افرادی دیده می شود که در این مرحله باید به سراغ مکمل غذایی مناسبی به نام قرص استرس کالم ناتیریس بروید( که به صورت ۵۰ عددی بسته بندی شده است) تا با مصرف آن بتوانید یک خواب راحت در طول شب را تجربه کنید. ترکیبات این دارو کاملا گیاهی بوده است( به همراه ویتامین های B1,B2 و همچنین نیاسین) و بدون هیچ گونه عوارض جانبی کشف شده، میتواند به کاهش استرس شما کمک کند. در مصرف این مکمل غذایی باید از پزشک خود مشورت بگیرید. اگرچه مصرف معمول این قرص، استفاده کردن آن به همراه وعده های غذایی است(۳ قرص در یک روز). توجه داشته باشید که نباید سهمیه یک روز خود(۳ عدد) را در یک مرحله میل کنید بلکه این کار باید در ۳ مرحله صورت بپذیرد.

 

مکمل غذایی

 

کلام آخر

در این متن به شرایط داشتن خواب راحت و همچنین اهمیت خواب پرداختیم و با ذکر چندین نکته توانستیم اهمیت شرایط محیطی،ذهنی و همچنین تغذیه و ورزشی را بیان کنیم و در آخر هم با معرفی مکمل غذایی صد در صد گیاهی(قرص استرس کالم ناتیریس ) یک مسیر دیگر برای داشتن آرامش در شب را به شما ارائه دادیم تا بتوان از آن استفاده کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا