مکمل هامکمل های غذایی

مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

در حال حاضر جهان با نوعی از بیماری ویروسی به نام کووید ۱۹ یا کرونا ویروس مواجه شده که سرتاسر آن را فراگرفته است و بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، تقویت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن است تا بتوان در برابر این ویروس خطرناک که هر روز با نشانه های جدیدی ظاهر می شود مقاومت نمود.

 

مکمل

راه های پیشگیری از کرونا و جلوگیری از ابتلا به آن

 

رعایت فاصله اجتماعی

شستن مکرر دست ها با آب و صابون

خودداری از دست زدن به چشم ها و بینی و دهان

جلوگیری از تماس نزدیک با افراد بیمار

استفاده از ماسک تنفسی

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

covid19

راه های مختلف تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن مجموعه ای تشکیل یافته از سلول ها، بافت ها و ارگان هایی است که همگی کمک می کنند تا از بدن در برابر ابتلا به عفونت ها و بیماری ها محافظت شود. از جمله فعالیت های عمومی و معمولی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می شود می توان به مواردی همچون کاهش میزان استرس، بهبود وضعیت خواب شبانه، استفاده از رژیم غذایی مناسب و متعادل و همچنین استفاده از بهترین مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

استفاده از مکمل ها چه نقشی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد؟

 

سیستم ایمنی بدن می تواند شما را در برابر ابتلا به انواع موارد بیماری زا از قبیل انگل ها، ویروس ها و… محافظت نماید. در حال حاضر داروهای متنوعی وجود دارند که می توانند ویتامین های مورد نیاز بدن مانند ویتامین D و C و همچنین سایر ریزمغذی ها مانند روی، آهن و سایر مواردی که می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک نماید را تامین کنند.

پیشنهادی:  بهترین قرص تقویت کننده استخوان و مفاصل

دانشمندان معتقدند “هر سلول بدن ما نیاز به استفاده از ریزمغذی‌های مختلفی دارد. این ریز مغذی‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا هستند. البته برخلاف مواد مغذی مانند چربی، کربوهیدرات و پروتئین، ریز مغذی‌ها منابع تأمین انرژی بدن به شمار نمی‌روند؛ اما حضور آنها برای عملکرد سیستم ایمنی ما ضروری است.” شاید در حال حاضر رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از مکمل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بتواند در پیشگیری از کرونا نقش اساسی تری داشته باشد.

مطالعات ثابت کرده که مکمل یاری با ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر ترکیبات می تواند پاسخ ایمنی را بهبود داده و به طور بالقوه در برابر بیماری ها از بدن محافظت کنند.برای مثال سیر، آستراگالوس، خارمریم، جینسنگ، چای سبز، زیره سیاه و شیرین بیان، قارچ های درمانی  برخی از گیاهان دارویی هستند که به نظر می رسد فواید تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دارند.

 

از طرفی بخشی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند:

 

ویتامین دی

ویتامین دی تاثیرات گلبول های سفید در مبارزه با عوامل بیماریزا را بهبود می بخشد و باعث کاهش التهاب می شود و از این طریق در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. از طرفی سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر عفونت های مجاری هوایی فوقانی از جمله آنفلونزا و آلرژی ها مرتبط است.

 

زینک

مکمل یاری زینک می تواند به  تحریک سلول های ایمنی و کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. برای مثال، بسیاری مطالعات ثابت کرده اند که، مصرف زینک در دوران بیماری می تواند طول مدت سرماخوردگی های رایج را کاهش دهد. علاوه بر این، مکمل زینک می تواند به طور چشمگیری خطر عفونت ها و پاسخ ایمنی را در افراد بزرگسال بهبود ببخشد.

پیشنهادی:  قرص جوشان برای چه افرادی مناسب است ؟

 

سلنیوم

افزایش سطوح سلنیوم با بهبود پاسخ ایمنی مرتبط است. از طرفی، کمبود سلنیوم باعث آسیب به عملکرد سلول های ایمنی و پاسخ ایمنی آهسته تر شده است. همچنین مطالعات ارتباط کمبود سلنیوم با افزایش خطر مرگ و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به ویروس ایدز را اثبات کرده اند. علاوه بر این، مکمل های سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی در افراد مبتلا به آنفلونزا، سل و هپاتیت سی کمک می کند.

 

اکیناسه

بعضی از گونه های اکیناسه یا سرخارگل می توانند سلامت ایمنی را بهبود بخشند و ممکن است اثرات ضد ویروسی در برابر چندین ویروس تنفسی از جمله ویروس سینکسیال تنفسی و رینو ویروس ها داشته باشند.

 

پروپولیس

پروپولیس ماده ای موم مانند شبیه رزین است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود. دارای اثرات چشمگیر تقویت کننده سیستم ایمنی است و همچنین می تواند دارای خواص ضد ویروسی نیز باشد.

 

از کجا مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بخریم؟

مکمل های غذایی مکمن است در فروشگاه های نا معتبر و عموما غیر قانونی نیز عرضه شود اما همیشه به یاد داشته باشید تنها مکان مناسب جهت خرید مکمل غذایی داروخانه و زیر نظر دکتر داروساز می باشد. اکثر مکمل های غذایی موجود در بازار به صورت OTC در داروخانه ها عرضه می شود. یعنی بدون نیاز به نسخه پزشک می توانید آن را تهیه نمایید. البته داروخانه و مسئول فنی بر روش مصرف و هشدارهای لازم در حین مصرف تاکید خواهند کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا