بهداشت دهان و دندان

راهنمای خرید دهان شویه

دهانشویه از ترکیبات شیمیایی ساخته می‌شود که با اهداف متعددی مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد، از جمله رفع بوی بد دهان، جلوگیری از پوسیدگی و تجمع پلاک و میکروب و جرم و مقابله با بیماری‌های دهان و دندان. دهان شویه اساساً مکمل رعایت بهداشت دهان است و در بهبود سلامتی حس تازگی به دهان کمک می‌کند.

انتخاب درست دهان شویه بسیار حیاتی است چراکه برخی از دهن شویه‌ها مضر هستند و می‌توانند به جای تمیز کردن و ایجاد حس خوب در دهان برای آن مضر باشند. برای پیشگیری از بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان، بهتر است قبل از خرید دهان شویه به متخصص مراجعه نمایید تا متناسب با مشکل شما و ساختار دهان شما بهترین دهانشویه را به شما معرفی نماید.

انواع دهان شویه

به طور کلی انواع دهان شویه‌ها یا عنوان بهداشتی دارند و یا کاربرد درمانی دارند و یا به صورت ترکیبی از هر دو هستند.

دهان‌شویه‌های بهداشتی

این محلول‌های بهداشتی معمولاً بدون نسخه قابل تهیه هستند که به حذف موادی که بعد از مسواک زدن در دهان باقی می‌مانند، کمک می‌کنند. هم‌چنین بوی بد دهان را موقتاً برطرف می‌کند و طعم دلپذیر به دهان می‌بخشند و محیط دهان را تازه می‌کند.

دهانشویه‌های درمانی

محلول‌های دهانشویه درمانی علاوه بر کاربرد‌های محلول‌های بهداشتی، حاوی یک ماده فعال هستند که از دهان در برابر بیماری‌های دهان و دندان محافظت می‌کند. دهانشویه‌های درمانی زیر نظر استاندارد‌های جهانی کنترل بهداشت و توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا تائید می‌شوند و طبق نظارت وزات بهداشت برچسب‌هایی با مضمون استاندارد بودن دریافت می‌کنند. دهانشویه‌های درمانی به سه نوع اصلی ضدعفونی‌کننده، ضد تجمع پلاک و پیشگیری‌کننده تقسیم می‌شوند.

طریقه مصرف دهان شویه

جهت استفاده از دهانشویه مراحل زیر را دنبال کنید:

مقدار مناسبی را برای استفاده از بسته‌بندی خارج کنید. اگر حجم مناسب استفاده را نمی‌دانید از دستور دندانپزشک و یا برچسب روی بسته بندی یروی کنید. ابتدا دهانشویه را در دهان بچرخانید. دهان خود را بسته نگه دارید و دهانشویه را با شدت کافی در دهان بچرخانید تا در لا به لای دندآن‌های شما هم نفوذ کند و تأثیر بگذارد.

به هیچ وجه قورت ندهید و بلافاصه از چرخاندن در دهان تف کنید چراکه دهان شویه حاوی مقدار زیادی فلوراید و الکل می‌باشد که مصرف آن‌ها ممکن است سمی باشد. اگر به فرزند کوچکتان اجازه‌ی استفاده از دهانشویه را می‌دهید مطمئن شوید آن را قورت نمی‌دهد و یا از دهان شویه‌های مناسب کودکان استفاده کنید. فرایند جذب فلوراید تا حدود ۳۰ دقیقه به طول میانجامد پس در آن مدت از خوردن، مسواک زدن، سیگار کشیدن و حتی نوشیدن آب ممانعت کنید.

پیشنهادی:  همه چیز در مورد مسواک بین دندانی

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای شستشوی دهان با دهان‌شویه‌های ضدپوسیدگی بعد از هر وعده غذایی، دندآن‌های خود را اول مسواک‌زده، سپس نخ دندان بکشید و دهان خود را با دهان شویه بشویید. برای جذب خواص پیشگیری‌کننده فلوراید، قبل از استفاده از دهان‌شویه ضد پوسیدگی، دندآن‌ها باید تا حد ممکن تمیز باشند. برای دهانشویه‌های ضد پلاک نیز می‌توانید همین مراحل را انجام دهید.

 

بهترین دهان شویه

این موضوع بستگی به نیاز‌های شما دارد. همان طور که اشاره شد هر دهان شویه کارایی و کاربرد مخصوصی را دارد. اکثر دهان شویه‌های ضدعفونی‌کننده و ضدپلاک، تأثیر اندک و در حدود ۲۰ درصد در کاهش پلاک دندان دارند. با این حال، دهانشویه ضدپوسیدگی که حاوی فلوراید هم باشد، تا ۵۰ درصد باکتری‌های مسبب پوسیدگی را از بین می‌برد.

بسیاری از دندان‌پزشکان استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید را به تنهایی کافی نمی‌دانند و معتقدند برای حفاظت در برابر پوسیدگی دندان مکملی مانند دهان شویه نیز ضروری است. با این اوصاف انتخاب بهترین دهان شویه باید طبق نیاز‌های دهان و دندان شما و زیر نظر کامل دندانپزشک انجام گیرد.

دهان شویه سفید کننده دندان

دهانشویه به مبارزه با بوی بد دهان که بسیاری از افراد مانند افراد سیگاری تجربه می‌کنند، کمک می‌کند. دهانشویه‌هایی مخصوص افراد سیگاری وجو دارند که لکه‌های دوده سرسخت تنباکو را از دندآن‌ها حل کرده و پاک می‌کنند.

دهان شویه‌ها شامل موادی همچون گلیسیرین (روغن) و مواد تشکیل دهنده بر پایه‌ی نمک (سولفات لاریل سدیم و سدیم بنزوئیک اسید) هستند که در از بین بردن لکه‌های جرم کمک کرده و دندآن‌ها را سفید می‌کنند. وجود این مواد در محلول الکل و پایه آب علاوه بر سفید کنندگی دندآن‌ها آن‌هارا ضدعفونی نیز می‌کند.

 

مضرات دهان شویه

استفاده از دهانشویه بسته به نوع آن با عوارض جانبی همراه است. استفاده همیشگی از دهانشویه به عنوان ضد عفونی‌کننده که حاوی سطح بالایی از الکل (بیشتر از ۱۸ درصد ) باشد، ممکن است احساس سوزش در دندآن‌ها و لثه‌ها را تولید کند و در صورت بلعیدن باعث عوارض خطرناکی شود. بلعیده شدن یا استفاده بیش از حد دهانشویه‌ها توسط کودکان می‌توانند سبب مسمومیت در آن‌ها شوند.

اگر یک کودک با وزن ۱۲ کیلو گرم، ۱۴۰ تا ۲۸۰ گرم از دهانشویه حاوی الکل را بخورد ممکن است عوارض بسیار خطرناکی در پی داشته باشد و در اغلب موارد کشنده باشد. بسیاری از دهانشویه‌هایی دارای فرمول غلیظ‌تر هستند می‌توانند دهان را زخم و یا ریشه‌های دندان را حساس کنند، منجر به آفت دهان و تغییر طعم آن شوند، مینای دندان را از بین برده و روی آن لکه ایجاد کنند، و یا باعث درد و بی‌حسی دهان شوند.

پیشنهادی:  انواع مسواک بین دندانی ارتودنسی و کاربرد آنها

کارشناسان و شرکت‌های تولید دهان شویه در مورد استفاده از دهانشویه بیش از دو بار در روز هشدار می‌دهند چراکه ممکن است باعث سرطان شود الکل موجود در دهانشویه مانند نیکوتین عمل می‌کند و به مواد سرطانزا کمک می‌کند که به پوشش دهان نفوذ می‌کند. هم‌چنین مکن است یک ماده سرطان‌زا به نام استالدهید را تولید کند، که می‌تواند در صورت مصرف زیاد در اطراف دهان انباشته شود.

در برخی از مارک‌های تولید‌کننده دهان شویه مقدار الکل تا ۲۵٪ هم می‌رسد که بیش از الکل موجود در آبجو است! الکل دهان را کاملاً خشک می‌کند و بزاق دهان را از بین می‌برد که باعث بدتر شدن بوی بد دهان می‌شود، زیرا بزاق مانع رکود باکتری‌ها در دهان می‌شود.

هم‌چنین بزاق pH دهان را در حالت سالمی نگه می‌دارد و از تکثیر نشدن انواع باکتری اطمینان حاصل می‌کند. به زبانی دیگر pH داخل دهان نسبت جمعیت میکروب‌های خوب و مفید را با میکروب‌های بد و مضر(فلور طبیعی) حفظ می‌کند که حفظ این وضعیت در پزشکی امری حیاتی است.

دهانشویه‌های شیمیایی به طرز غیر هوشمندانه باکتری‌های مفید و مضر دهان را با هم از بین می‌برد و حفظ تعادل آن‌ها در دهان را از بین می‌برد که برخلاف عملکرد صحیح آن‌هاست و و باعث تولید بوی بد دهان و در نتیجه زیاد شدن باکتری‌های مضر می‌شود.

 

فواید دهان شویه

دهان شویه فواید بسیاری برای سلامت دهان و دندان و تازه‌سازی دهان دارد. به توصیه کارشناسان استفاده از دهان شویه حتی از سنین پایین با هدف تکمیل فرایند پاکسازی در کنار خمیر دندان مفید واقع می‌شود. کودکی که به اندازه کافی بزرگ شده است می‌تواند از یک دهانشویه که فاقد الکل و بدون قند است و مواد ضد حفره مانند فلوراید سدیم را دارد، استفاده کند. در ترکیب مسواک، نخ دندان، دهان‌شویه و معاینه‌های منظم دندانپزشک سلامت دهان شما در یک راه امن و مؤثر در جهت حفظ آن می‌افتد.

 

کلام آخر

عوامل ضد باکتری در دهانشویه، مانند کلرهگزیدین، ممکن است به جلوگیری از بیماری پریودنتال کمک کنند و در کاربرد‌های دهان شویه ثابت شده است که به درمان و خلاص شدن از شر زخم‌های کوچک در دهان مانند آفت نیز کمک می‌کنند. دهانشویه نواحی زخم‌های کوچک دهان را سم زدایی می‌کند و باعث کاهش درد ناشی از زخم و کوچک شدن آن می‌شود. هم‌چنین می‌تواند باکتری‌هایی باعث تحریک محل می‌شوند را کاهش دهد و مانع عفونت شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا