مکمل ها

آیا سلنیوم می تواند باعث ایجاد ایمنی بیشتر در بدن شود؟

در بیماری هایی مانند عفونتهای ویروسی به خصوص کرونا دلتا ، بیماریهای قلبی عروقی و سرطانهای مختلف، مشخص شده است که سطح بالای سلنیوم علاوه بر درمان فعلی فرد، به عملکردهای طبیعی سیستم ایمنی نیز کمک می کند و نتیجه درمان بهتر است. در اثر کمبود این عنصر، سیر بیماریهای مربوط به ویروسها که می توان بر آنها خیلی سریع غلبه کرد، مانند کرونا طولانی تر میشود.

 

آیا سلنیوم می تواند باعث ایجاد ایمنی بیشتر در بدن شود؟

 

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است و به عنوان یک مولکول کمکی در ساختار بسیاری از آنزیم های بدن شرکت می کند. گفتنی است که بافت با بیشترین غلظت سلنیوم در بین بافتهای بدن، غده تیروئید است. این ماده با محافظت از سلول ها و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن به مکانیسم های آنتی اکسیدان کمک می کند. سلنیوم همچنین در کاهش اثرات سمی ناشی از مسمومیت با فلزات سنگین نظیر جیوه و آرسنیک تاثیر بسزایی دارد.

امروزه ما مفهوم سیستم ایمنی بدن را در رابطه با بسیاری از بیماری ها می شنویم. همچنین مشخص است که افرادی با سیستم ایمنی قوی می توانند بهتر با بیماری ها به خصوص بیماری کرونا، که امروزه زندگی مردم جهان را با چالشی جدی روبرو ساخته است، مبارزه کنند. همه اینها این سوال را در ذهن تقویت می کند که “چگونه می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟”

سیستم ایمنی؛ در واقع میکروارگانیسم ها مانند ویروس ها و باکتری هایی که وارد بدن ما می شوند را از بین می برد و ما را از اثرات مضر و گاها کشنده ی میکروارگانیسم ها محافظت می کند. همچنین به طور برنامه ریزی شده سلول های بدن را که دچار جهش های مختلف شده اند و به سلول های پیش ساز سرطان تبدیل شده اند ، از بین می برد.

سیستم ایمنی شامل دو زیر گروه، یکی به عنوان سیستم ایمنی ذاتی است که ما از بدو تولد داریم و دومی سیستم ایمنی تخصصی تر و به عبارتی اکتسابی است که پس از برخورد با آنتی ژنهای مختلف شکل می گیرد. برای داشتن یک سیستم ایمنی سلامت و قوی، ضروری است که سلولهای هر دو زیر گروه، هم با سلولهای گروه خود و هم با سلولهای گروه دیگر تعامل درست و متقابلی داشته باشند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه باید بکنیم؟

 

ایجاد یک سبک زندگی سالم برای تمام سیستم های بدن، به خصوص برای سیستم ایمنی مهم است. تغییرات ساده ای که می توان انجام داد می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

ترک سیگار: سیگار کشیدن به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی مضر، منشا ایجاد بسیاری از مشکلات سلامتی است. دود سیگار نیز تاثیرات منفی بر روی دستگاه تنفسی دارد. همه اینها مانع عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می شود. برای داشتن یک زندگی سالم باید از کشیدن سیگار خودداری کرد.

پیشنهادی:  مصرف مکمل پوست و مو و ناخن چه تاثیری روی آنها دارد ؟

ورزش منظم: هنگامی که ورزش را متناسب با سن و ظرفیت بدن انجام می دهید، بر سلامت شما تاثیر مثبتی می گذارد. همچنین به کنترل بیماری در بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و با تقویت سیستم ایمنی بدن میزان ناتوانی و مرگ ناشی از بیماری را در افرادی که زمینه بیماری دارند، کاهش می دهد.

کنترل وزن: داشتن وزن مطلوب بر اساس فاکتورهایی نظیر سن ، قد و جنسیت برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی بسیار حائز اهمیت است و از مشکلات مربوط به بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

خواب کافی و آرام: نباید فراموش کنیم که حداقل هفت ساعت خواب برای بدن حیاتی و مهم است. در نوزادان ، این دوره ممکن است طولانی تر باشد. البته به غیر از مدت زمان خواب، مفید و با کیفیت بودن آن نیز مهم است. خوابیدن در تاریکی، به دور از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، به بهبود کیفیت خواب شما کمک می کند.

کاهش سطح استرس: امروزه افراد با عوامل استرس بسیاری در زندگی تجاری و اجتماعی خود مواجه هستند. متاسفانه ، رهایی کامل از این استرس های روزانه، غیرممکن به نظر نمی رسد. با این حال ، کاهش سطح استرس تا حد امکان، برای تقویت سیستم ایمنی خوب است. مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد استرس طولانی مدت عملکرد سلول های سیستم ایمنی را با مشکل مواجه می سازد. فعالیت هایی مانند مدیتیشن ، یوگا و ورزش می توانند در کاهش استرس شما تا حد زیادی موثر باشند.

رژیم غذایی سالم: غذاهای مصرفی در طول روز باید همه گروه های غذایی را در بر بگیرند و حاوی مواد مغذی لازم برای بدن باشد.

 

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

 

برای اینکه سیستم ایمنی بدن قوی باشد، اهمیت زیادی دارد که غذاهای مصرفی، سالم و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی لازم از جمله سلنیوم باشند. میزان کالری روزانه باید با توجه به سن و جنسیت در محدوده طبیعی باشد. برخی از توصیه های مهم به شرح زیر است:

اولا اینکه از تغذیه یکنواخت باید اجتناب شود.

مصرف میوه و سبزی در بین غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند بسیار مهم است. رادیکال های آزاد مولکول هایی آسیب زا و خطرناک برای سلول های بدن بوده و باعث ایجاد التهاب می شوند. مولکولهای آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات و میوه ها، تاثیر بسزایی در از بین بردن اثرات مخرب این رادیکال ها دارند. لذا ، خوردن میوه ها و سبزیجات تازه از سلول های بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، میزان بالای فیبر موجود در سبزیجات و میوه ها عملکرد سیستم گوارش را تسهیل می کند و محیط مناسبی را برای باکتری های مفید در روده ایجاد می کند. باکتری های مفید در دستگاه گوارش به عنوان سپری برای میکروارگانیسم های بیماری زا در سطح داخلی روده عمل می کنند. از آنجایی که سطح داخلی روده مملو از باکتری های مفید است ، عبور باکتری های مضر از این سد و رسیدن به سلول ها دشوار میشود.

پیشنهادی:  مصرف سلنیوم در کودکان موثر است؟

 

منابع طبیعی سلنیوم چیست؟

 

به دست آوردن سلنیوم برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن از طریق تغذیه است. مقداری سلنیوم در آب آشامیدنی تمیز که روزانه مصرف می شود وجود دارد. همچنین اگر گیاهان در خاکهای غنی از سلنیوم رشد کنند، می توانند این ماده معدنی را از خاک ذخیره کنند . همچنین این عنصر در دو ساختار مختلف به عنوان سلنوسیستئین در غذاهای با منشاء حیوانی و سلنومتیونین در غذاهای با منشا گیاهی وجود دارد.

غذاهای سرشار از سلنیوم شامل دانه های روغنی ، آجیل ، مرغ ، ماهی ، بوقلمون ، غذاهای دریایی ، غلات و تخم مرغ است. میزان مصرف روزانه سلنیوم در مردان و زنان ۷۰ میکروگرم برای هر دو جنس می باشد.

 

سلنیوم با چه خواصی مقاومت بدن را افزایش می دهد؟

 

سلنیوم در ساختار آنزیمی تحت عنوان گلوتاتیون پراکسیداز دخیل است که برای سلول های مختلف بدن، اثر حفاظتی دارد. در اثر کمبود سلنیوم ، ممکن است کاهش فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز رخ دهد.

همچنین سلنیوم در کنار ویتامین E ، یکپارچگی سلول ها را حفظ کرده و قدرت غشای سلولی را افزایش می دهد، این امر به کند شدن روند پیری سلولی کمک می کند .

 

تاثیرات سلنیوم بر ایمنی بدن

 

مبارزه با سیستم ایمنی تنها علیه میکروارگانیسم های مضر نیست. سلولهایی که در بدن تمایل به سرطانی شدن دارند باید توسط سیستم ایمنی، شناسایی و از بین بروند. ممکن است با مقادیر زیادی سلنیوم در اندام هایی مانند کبد ، طحال و غدد لنفاوی مواجه شوید. این نشان دهنده وجود رابطه بین سیستم ایمنی و سلنیوم است.

در بیماری هایی مانند عفونتهای ویروسی به خصوص کرونا دلتا ، بیماریهای قلبی عروقی ، سرطانهای مختلف و اختلالات خلقی ، مشخص شده است که سطح بالای سلنیوم علاوه بر درمان فعلی فرد، به عملکردهای طبیعی سیستم ایمنی نیز کمک می کند و نتیجه درمان بهتر است. در کمبود این عنصر ، سیر بیماریهای مربوط به ویروسها که می توان بر آنها خیلی سریع غلبه کرد، مانند کرونا ، تشدید یافته و طولانی تر میشود.

همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد مبتلا به ویروس هپاتیت B یا C کمک کند. پس از تماس با میکروارگانیسم هایی که پتانسیل ایجاد بیماری را دارند ، آنتی بادی ها توسط سلول های دفاعی سنتز می شوند تا عامل را از بین ببرند. سلنیوم به افزایش مقدار این آنتی بادی سنتز شده کمک می کند.

نتیجه اینکه یک رژیم غذایی غنی از سلنیوم برای بهبود کارکرد سیستم ایمنی ضروری است. این عنصر نقش مهمی در جلوگیری از توسعه تمامی ویروس ها از جمله ویروس COVID19 و حتی ویروس HIV دارد. کمبود آن منجر به عملکرد کندتر سیستم ایمنی می شود. لذا حتما منابع غذایی حاوی این ماده یا منابع دارویی آن در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا